Onbetaalde facturen is een grote frustratie voor veel ondernemers. Ons advies is daarom om openstaande vorderingen zoveel mogelijk te voorkomen. Bijvoorbeeld door goede afspraken te maken over de betalingsvoorwaarden en deze vast te leggen in de algemene voorwaarden. Maar sommige ondernemers hebben wel heel creatieve manieren gevonden om te voorkomen dat hun factuur onbetaald blijft…

Nr. 1 De factuur taart

Hoe voorkom ik dat mijn factuur onderop de stapel belandt? Dat moet deze persoon gedacht hebben toen hij zijn factuur op een taart liet printen in plaats van gewoon een papieren of digitale versie naar zijn klant te sturen. En eerlijk is eerlijk, deze factuur springt direct in het oog. Het is alleen wel te hopen dat de ontvanger eerst de betaling overmaakt voordat hij deze factuur – letterlijk – wegwerkt.

Nr. 2 De creatief vormgegeven factuur

Voor marketeers is het een bekend gegeven: zorgen dat je reclame uitingen opvallen, zodat de ontvanger er niet omheen kan. En dat kan natuurlijk ook met je factuur! “Why leaving an exciting project with a boring invoice instead of a lasting impression?” vond de Nederlandse eigenaar van Studio Chalkboard waarna hij deze prachtige factuur ontwierp. En hij is niet de enige, op het internet zijn vele templates te vinden van mooi vormgegeven facturen.

Nr. 3 De factuurpersonages

Deze facturen vallen eigenlijk ook onder de creatief vormgegeven facturen, maar we vonden deze serie wel een aparte vermelding waard. De Tsjechische ontwerper en illustrator Mario Carpe creëerde namelijk een reeks “factuurpersonages” die zijn klanten ervan moesten overtuigen om de factuur op tijd te betalen. Met teksten “betaal op tijd zodat ik mijn hond te eten kan eten” en “betaal op tijd en ik zal mijn ondergoed wassen” zal hij ongetwijfeld geen openstaande facturen meer hebben gehad.

Bijzondere betalingsherinneringen

Heeft je creatieve factuur er niet toe geleid dat je klant snel betaald? Dan kun je altijd nog een bijzondere betalingsherinnering sturen om ervoor te zorgen dat er alsnog wordt betaald. Mocht dat ook geen effect hebben, dan helpen wij jouw onderneming uiteraard graag om ervoor te zorgen dat jouw klant alsnog betaald. Onze brieven zijn dan wel niet zo creatief, maar minstens zo effectief! Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Bron: Bierens