Credit management is met steeds weer nieuwe tools en technieken voortdurend in beweging. Tegelijkertijd is een aantal fundamentele elementen van credit management nog even relevant als 20 jaar geleden.

We hebben acht praktische tips verzameld waarmee u in credit management kunt uitblinken – en waarbij u oude en nieuwe technieken combineert.

1. Blijf op de hoogte van nieuwe wetgeving

Omdat regelgeving over risico’s, compliance en credit management continu verandert, is het belangrijk een stap voor te blijven. Een essentieel onderdeel van goed credit management is vooruit kijken en zorgen dat uw bedrijf kan anticiperen op verandering. De vraag is: hoe? Credit management organisaties bieden vaak voorlichting over wetgeving en gerelateerde onderwerpen via publicaties, opleidingen en allerlei andere middelen.

2. Ken uw klanten

Credit management gaat veel verder dan ‘alleen maar’ krediet aan een klant verstrekken. In de B2B markt kan een klant door externe of interne factoren zomaar beter of slechter gaan presteren. Het is dan ook belangrijk op regelmatige basis de prestaties van uw klanten te onderzoeken – en vergeet daarbij een evaluatie van het toekomstperspectief niet! Het doel van dit onderzoek is niet alleen preventief om financiële zekerheid voor uw bedrijf te bieden, het zorgt er ook voor dat u op de hoogte blijft van mogelijke kansen waarvan uw bedrijf kan profiteren. Een klant kan bijvoorbeeld onlangs een lucratief contract hebben gesloten of opvallend hogere winstcijfers tonen. Misschien kan uw bedrijf daardoor ook meer afzetten?

3. Houd contact met uw klanten

Voortbordurend op het vorige punt is het belangrijk regelmatig contact met uw klanten te hebben, zodat u zeker bent van een eerlijke en open communicatie. Niet alleen bouwt u hiermee aan een sterkere relatie, het maakt lastige discussies aan beide zijden ook gemakkelijker. Regelmatig contact onderhouden helpt bovendien om vroegtijdig tekenen van (financiële) problemen te spotten.

4. Vraag rond

Een van de oudste technieken om kredietrisico te vermijden, is het benutten van kennis van anderen. Vroeger betekende dit simpelweg rondvragen bij bevriende relaties, maar tegenwoordig heeft u toegang tot een veelvoud aan informatiebronnen. Zelfs de concurrentie kan helpen, want ook zij kunnen uit persoonlijke ervaring vertellen wat ze van een klant vinden. Vergeet niet, het delen van ervaringen heeft voordelen voor iedereen. Als u een concurrent vertelt over de dreigende problemen van een bedrijf, zal die concurrent hetzelfde voor u terug doen. Creditcirkels en forums kunnen ook uitstekende informatiebronnen zijn. Overigens moet u wel zeker weten dat deze fora voldoen aan alle regels, vooral die van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Mededingingswet.

5. Update uw papierwerk

Externe veranderingen vragen ook intern aandacht, want als wetten veranderen is de kans groot dat de documenten waarmee u werkt (denk aan aanvraagformulieren voor kredieten) ook aangepast moeten worden. Zorg er dus voor dat u problemen voorkomt en dat al uw papierwerk aan de meest actuele wettelijke specificaties voldoet. Waar mogelijk is het verstandig juristen te vragen een aandachtig oog op uw documenten te werpen.

6. Houd de media in de gaten

Natuurlijk zijn jaarverslagen en persberichten uitstekende informatiebronnen om de financiële gezondheid van klanten te onderzoeken. Maar vergeet de pers niet in de gaten te houden! Zakelijke tijdschriften, kranten en vakbladen bieden up-to-the-minute informatie over de prestaties van bedrijven. En omdat de pers onafhankelijk is, biedt het vaak de meest evenwichtige en objectieve informatie – die bovendien vaak in een bredere context over bijvoorbeeld marktontwikkelingen wordt geplaatst.

7. Bescherm uzelf tegen fraude

Fraude is een van de grootste bedreigingen voor een succesvol credit management. Het kan bedrijven zelfs volledig ten gronde richten. Door doeltreffende due diligence processen op te zetten, kunt u zich hiertegen wapenen. Een extern kredietinformatiebureau als Graydon kan u, eventueel met ondersteuning van een fraudeopsporingsteam, kennis en inzicht bieden waarmee u uw bedrijf kunt beschermen.

8. Monitor uw klanten

Bedrijven als Graydon bieden geavanceerde klantmonitoringsystemen die u op de hoogte houden van de financiële situatie van uw klanten. Deze systemen kunnen de kredietwaardering van klanten automatisch aanpassen bij bepaalde opvallende veranderingen, zoals veranderingen in het bestuur. Met die nieuwe informatie kan het systeem u melden of de kredietlimiet die u zes maanden eerder voor deze klant had ingesteld nog steeds passend is – en kunt u dus op tijd de nodige maatregelen nemen om risico’s te verkleinen.

Bron: Graydon Blog