Klanten die niet of slecht betalen, kun je het beste telefonisch benaderen. En, telefonisch debiteurenbeheer is een vak apart. Juist in deze Coronatijd, waar sommige bedrijven het heel zwaar hebben, moet het primaire doel (betalingen weer op gang krijgen) even naar de achtergrond. In het contact met de klant moet de klant zich eerst gehoord voelen, om jou te kunnen horen. Pas als de klant zich gehoord voelt, kan je boodschap landen. NLP biedt interessante tools en inzichten voor effectievere gesprekken met debiteuren.

De juiste mensen

Telefonisch debiteurenbeheer is een vak apart. Daar moet je de juiste mensen voor hebben. De moeilijkste en misschien wel belangrijkste gesprekken met klanten worden gevoerd door debiteurenbeheerders. Dus die gesprekken laat je niet voeren door iemand die helemaal opgewonden wordt van mt940-bestanden. Die laat je voeren door iemand die snapt wat zijn rol is, die snapt dat hij een rol heeft en die de juiste mindset heeft. Die oprecht nieuwsgierig is en zonder oordeel het gesprek aangaat. NLP maakt mensen bewust, bewust van hun overtuigingen en waarden. NLP leert je zonder oordeel gesprekken te voeren. Met de juiste mindset durf je elke klant in zijn waarde te laten.

Gehoord worden

Het lijkt zelfs een wereldwijd probleem; je niet gehoord voelen, niet erkend worden. Dat ervaren veel ondernemers nu in ieder geval in deze tijd. Bij sommigen staat het water aan de lippen. En dan moet jij als debiteurenbeheerder bellen over de opstaande nota. Succes!!!
Succes verzekerd, inderdaad; als jij niet meteen begint over de openstaande nota maar eerst even vraagt hoe het gaat. En zelfs nog even doorvraagt, en doorvraagt, zodat je laat blijken dat je echt geluisterd hebt. NLP leert je doorvragen en luisteren met een andere intentie. Het effect is dat klanten zich gehoord voelen. Het gevolg: een prettig gesprek, meer informatie en (als er cash is) betaling.

NLP

Neuro Linguïstisch Programmeren gaat over het trainen van je brein. Taal staat daarbij centraal. NLP gaat over doelgerichte verandering. De basisgedachte is dat je door je eigen denken (innerlijke processen) te veranderen, je tot ander gedrag komt. Omdat jij ander gedrag laat zien, gaat je omgeving daar anders op reageren.  NLP leert je flexibiliteit en flexibiliteit leidt tot meer effectiviteit. En juist als het moeilijk en belangrijk is, zoals (het contact met debiteuren)  wil je maximaal effectief zijn.

Meer weten over hoe NLP uw debiteurenbeheerders kan ondersteunen?

Pactis Vakopleidingen

Pactis Vakopleidingen verzorgt o.a. vakopleidingen en digitale coaching voor finance professionals. Ons motto voor 2021: “Kom uit je “bubble”!”  Wij geloven dat als je je durft te verplaatsen en bewust kennis neemt van de wereld van de “tegenpartij”, je je verrijkt als professional en als mens. Daarom verzorgen wij vakopleidingen voor zowel schuldhulpverleners als debiteurenbeheerders en voor zowel bewindvoerders als incassomedewerkers en collectors. Kijk voor meer informatie op www.pactis.nl