Crisis in de winkelstraat

Dat is niet moeilijk uit te leggen. Als uw inkomen daalt in reële termen, het meer kost om met de auto te rijden dan om uw huis te verwarmen, en u zich zorgen maakt omdat u niet weet of u volgend jaar nog wel een baan hebt, zal uw natuurlijke reactie zijn om te bezuinigen op discretionaire uitgaven: die zaken waarop u wilt maar niet per se hoeft te bezuinigen. Dat is wat er in vele landen gebeurt, en producenten en retailers van duurzame consumptiegoederen voelen de nood.

In Nederland liep de particuliere consumptie vorig jaar met 1,4% terug. Voor dit jaar wordt een verdere terugval verwacht, omdat de koopkracht van de consumenten verzwakt. Een soortgelijk verhaal in het Verenigd Koninkrijk, en nog meer in Italië en Spanje.

Een andere factor is dat de verkoop van huishoudelijke artikelen, zoals keuken-apparatuur en meubilair, sterk gerelateerd is aan de huizenmarkt. Dat is slecht nieuws in landen waar de bouw en verkoop van woningen stagneren. Niet in de VS, waar de verkoop van nieuwe woningen vorig jaar met bijna 20% steeg, wat een welkome impuls gaf aan meubelzaken. Verwacht wordt dat de verkoop van duurzame consumptiegoederen in buurland Canada dit jaar zwak zal blijven, ondanks het feit dat het consumentenvertrouwen er enigszins verbeterd is.

Zoals in vele sectoren is de situatie het meest precair voor kleinere retailers. De hevige concurrentie eist zijn tol op hun marges. Het antwoord, zoals we in Duitsland en Polen zien, is vaak dat kleinere zelfstandige ondernemingen fuseren met grotere consortia.

Er zijn echter ook enkele positieve signalen. De Duitse sector huishoudelijke apparaten groeit al vijf jaar op rij. En in China is de voortdurende verbetering van de levensstandaard, in combinatie met de groei in de bouw van kantoren en hotels, gunstig gebleken voor retailers van meubels en apparaten.

Klik hier om de complete Atradius Market Monitor maart 2013 te bekijken.

Bron: Atradius