Huiseigenaren die vanwege corona in financiële problemen komen, kunnen van hun bank een betaalpauze krijgen van drie maanden. Daarnaast werden mensen in betalingsproblemen tot 1 juli niet uit hun huis gezet. Het bleek helaas niet mogelijk deze laatste afspraak te verlengen. Banken verklaren het uiterste te blijven doen voor woningbehoud van klanten in betalingsproblemen. Wij monitoren of ze hun woorden waarmaken.

Na het ingaan van de coronamaatregelen kwamen banken, verzekeraars en andere geldverstrekkers al snel in actie. Mensen die hun inkomen sterk zagen verminderen of wegvallen, konden hun maandelijkse hypotheekbetaling tijdelijk opschorten. Vanaf nu zal bij betalingsachterstand eerst uit een gesprek met de bank moeten blijken of het verder laten oplopen ervan verantwoord is. Banken zeggen hun best te blijven doen voor woningbehoud van hun klanten.

Duidelijkheid en voorspelbaarheid noodzakelijk
Wij roepen geldverstrekkers op om het niet bij goede intenties te laten. Dat begint met het bieden van duidelijkheid en voorspelbaarheid aan klanten. Zoals een stappenplan met mogelijke oplossingen en wanneer iemand daarvoor in aanmerking komt. Inzicht geeft mensen houvast en zal de drempel om contact op te nemen met geldverstrekker verlagen.

Snel hulp vragen van grootste belang
Wij raden elke huiseigenaar die financiële problemen ziet aankomen aan zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn bank. Dan zijn er meer mogelijkheden om met de bank tot oplossingen te komen. Hoe langer iemand wacht en hoe hoger de achterstanden, hoe beperkter de mogelijkheden om betalingsproblemen op te lossen.

Vertrouwen in geldverstrekkers?
De afgelopen week hielden wij een flitspeiling onder 580 leden naar het vertrouwen dat huiseigenaren bij financiële problemen hebben in banken. Vier op de tien mensen gelooft dat de bank echt het uiterste zal doen om het eigen huis te behouden als zich betalingsproblemen voordoen, 28% heeft hierin geen vertrouwen en 33% weet het nog niet.

Opvallend is dat het vertrouwen onder jongere mensen (tot 44 jaar) lager is: slechts 30% gelooft dat de bank al het mogelijke voor zijn klanten zal doen, echter 39% heeft dat vertrouwen niet. Van deze groep jongere huiseigenaren zegt ruim een derde dat zij eerder bij familie en vrienden steun zullen vragen, dan te rekenen op hulp van de bank.

Wij willen de vinger aan de pols houden of banken hun beloften nakomen. Daarom gaan we ervaringen van huiseigenaren volgen die bij hun bank, verzekeraar of andere geldverstrekker hulp vragen vanwege hypotheekbetalingsproblemen.

Lees meer over wat te doen bij betalingsproblemen in coronatijd

Bron: Vereniging Eigen Huis