Het korte termijn denken van veel bedrijven richt zich voornamelijk op het snel maken van omzet en winst.

Maar weinig bedrijven besteden aandacht aan waardecreatie. Dit terwijl waarde de basis vormt van het bestaansrecht van elk bedrijf. ‘Als bedrijven geen waarde toevoegen, houden ze het op de lange termijn niet vol’, concludeert financieel-strategisch adviseur Micha Zwaaf in het nieuwe boek ‘Wat schuift het?’

Waardecreatie lijkt een vaag begrip, maar wordt plotseling heel concreet en relevant wanneer bedrijven investeerders nodig hebben of als ze hun exit willen maken. Als buy-side equity analyst en portfoliomanager bij ABN AMRO Asset Management vormde Zwaaf zijn ideeën over investeerbaarheid, het belang van investeerbaar zijn en de centraliteit van waardecreatie bij het ondernemen.

Wat het hoort te schuiven

Hij laat in ‘Wat schuift het?’ zien wat het begrip waarde nu precies inhoudt, waarom organisaties dat moeten verbeteren en hoe. ‘Zo kun je sommige klanten beter voorbij laten gaan. Ook als ze heel groot zijn. En is het niet verstandig om te veel uit eigen vermogen te financieren’, geeft Zwaaf als voorbeelden.

Daarom is het goed om te weten hoe investeerders echt denken en hoe bedrijven ervoor kunnen zorgen dat ze investeerbaar worden. Zwaaf: ‘Natuurlijk ligt waarde in materiële zin dichter bij begrippen als prijs en geld. Maar dat betekent niet dat waarde in de morele en sociale zin van het woord geen rol speelt bij de waardebepaling.’

Investeerbaarheid als strategie

Het gaat om het totaalplaatje. Daarom kan het gebeuren dat een goed geleid bedrijf, met een goed product en een goed businessplan toch niet gefinancierd wordt. Men moet als vragende partij namelijk niet alleen de zaakjes op orde hebben, maar vooral in staat zijn om de potentiële investeerder over de streep te trekken. En daarbij speelt strategie en communicatie een zeer belangrijke rol. Je moet een investeerder enthousiast kunnen maken voor je bedrijf.

Zwaaf besteedt uigebreid aandacht aan hoe bedrijven hun verhaal over het voetlicht kunnen krijgen, specifiek bij de doelgroep van investeerders. ‘Het gaat er uiteindelijk altijd om het bedrijf of idee te kunnen financieren door het aantrekken van eigen vermogen’, concludeert Zwaaf. ‘En om natuurlijk een succesvolle verkoop van het bedrijf te realiseren, de zogenaamde exit’.

 

Bron: APS