Neuromarketing laat middels koopknop zien wat consumenten echt willen, ongeacht wat ze zelf beweren

Ondanks miljarden aan onderzoek per jaar ziet het bedrijfsleven nog steeds 80% van alle productintroducties binnen twee jaar mislukken. Blijkbaar roepen consumenten het ene, maar doen het andere. Met de ontdekking van de koopknop in het consumentenbrein wordt hun gedrag veel beter te voorspellen en te bespelen. Dat concludeert communicatie-expert en auteur Martin de Munnik in het nieuwe boek ‘De koopknop’. ‘Marketing wordt een exacte wetenschap’.

Met de inzet van deze relatief jonge neurotechniek is het nu mogelijk om in het consumentenbrein te ‘kijken’ en te meten hoe men onbewust reageert op merken, producten, behoeften en belevingen. Neurologische onderzoeken hebben duidelijk de koopknop in het brein blootgelegd en hoe marketingstimuli de hersengebieden activeren die van invloed zijn op het koopproces. Het laat ook zien dat hierdoor de koopintentie veel preciezer voorspeld kan worden. Het ‘aanzetten’ van deze koopknop in de praktijk echter, is voor marketeers en ondernemers nog steeds erg lastig. Met het boek ‘De koopknop’ laat De Munnik zien hoe het bedrijfsleven deze knoppen leert vinden en vooral hoe die te bespelen.

Neurodriven marketing

‘De toekomst van neuromarketing is ronduit spectaculair. We kunnen straks de communicatieproducten en -diensten beter op de emoties van de consument afstemmen en de effectiviteit van de marketing echt verbeteren’. Maar ook de producten zelf zullen beter op de onbewuste beleving van de klant afgestemd kunnen worden. De smaak, de geur, de kleur en het effect daarvan in en met het brein wordt daardoor veel sterker. De Munnik: ‘Chips die naar een feestje ruiken. Koffie die gezelligheid oproept. Kleuren waar je gelukkig van wordt. Het uitshirt van een voetbalclub dat angst uitstraalt ter compensatie van het thuiseffect. Het zal een reuzenstap vooruit betekenen voor het marketingvak dat juist de laatste jaren veel van zijn glans verloren heeft’.

‘Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen,’ licht De Munnik verder toe. ‘We hoeven dus niet meer naar de consument te luisteren, want we kunnen nu precies zien wat hij of zij echt wil. Zonder gekleurde feedback.’

Bron: APS