Restaurantbeoordelingen zijn een waardevolle factor om te bepalen of een bedrijf een succesvolle toekomst tegemoet gaat.

Dat heeft bedrijfsinformatiespecialist Graydon ontdekt door de restaurantbeoordelingen van iens.nl over ruim 13.500 restaurants naast de groeiverwachting te leggen van deze bedrijven. Hieruit blijkt dat de restaurantbeoordelingen zorgen voor een meer nauwkeurige berekening van de verwachte groei van een restaurant.

“We waren altijd al benieuwd naar het verband tussen de beoordelingen van klanten en het succes van het restaurant”, zegt Lead Dataspecialist Barry Delhez van Graydon. “De restaurantrecensies van iens.nl zijn gezaghebbend en het meest volledig in de markt. We hebben de restaurantbeoordelingen uit het verleden toegevoegd aan onze data over de levensverwachting van het restaurant. Daaruit blijkt dat de IENS scores op het gebied van kwaliteit van het eten en de service waardevol zijn om te voorspellen of een restaurant gaat groeien, opgeheven wordt of zelfs failliet gaat. Zo zagen we dat restaurants met veel goede beoordelingen een betere kans op groei hebben dan hun collega’s. En ook omgekeerd zagen we dat de restaurants met een goede Graydon score ook betere resultaten hebben op de beoordelingssite.”

“Jaarlijks schrijven onze gasten zo’n 250.000 recensies, waarmee zij maandelijks 2,5 miljoen bezoekers van onze website helpen een geschikt restaurant te vinden”, zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS. “Het is interessant dat Graydon een verband ziet tussen de restaurantbeoordelingen en de groeiverwachting van horecazaken. We zijn blij dat ook een partij als zij de waarde van onze data inziet.”

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon onderzoekt voortdurend manieren om betere voorspellingen te kunnen doen over de verwachte bedrijfsprestaties. Dat gebeurt enerzijds aan de hand van de data die Graydon heeft over de markt en het individuele bedrijf, maar ook aan de hand van externe data. Omdat veel restaurants relatief klein zijn in bedrijfsomvang, is er minder traditionele data over de individuele bedrijven beschikbaar waardoor de groei van deze sector lastiger te voorspellen is. Voor bijvoorbeeld de groothandelsbedrijven, zijn deze groeiprognoses van belang om de juiste afweging te kunnen maken.

Max van Dijk, Group Operations Director bij Graydon: “Elke dag weer zijn we op zoek naar manieren om onze voorspellende inzichten beter te maken. We maken onze modellen nog nauwkeuriger door op zoek te gaan naar waardevolle open data. Dankzij onze investeringen in systemen kunnen we makkelijker data uit diverse bronnen koppelen, waardoor we onze klanten met onze analyses meerwaarde kunnen bieden door onze voorspellende inzichten. Door de geslaagde proef met de restaurantdata van iens.nl gaan we kijken of we in de toekomst nog andere relaties ontdekken die leiden tot betere voorspellingen in de markt, waardoor we onze klanten uiteindelijk van nog betere inzichten kunnen voorzien die ervoor zorgen dat hun bedrijfsprestaties verbeteren.”

Bron: Graydon