Het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe; bijna 20% van de bevolking geeft aan in de afgelopen 6 maanden online boodschappen te hebben gedaan.

In 2014 was dit nog 10%. Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld. AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers.

Het merendeel van de online shoppers doet maximaal 1 keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de non-users is ‘liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen’ de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen. Op de 5 fasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van 1 tot 7.

Specialty shops

De online specialty shops worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere shops. Specialty shops worden relatief goed beoordeeld, met name op een ruim assortiment. Over de selectie fase en de service zijn de shoppers het minst tevreden. Body &fit en Zooplus scoren binnen specialty shops het hoogst.

Supermarkten

Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactie fase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.
Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

Drogisterijen

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service.
Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van hun producten, maar scoort het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.

Warenhuizen

Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactie fase wordt het best beoordeeld, ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief.
Bij de Hema worden de transactiefase en de levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten is voor veel online shoppers een bezwaar.

Over het Onderzoek

GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder, in Nederland. Het veldwerk is uitgevoerd in maart/april 2016 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 18+. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 18% (n= 8.900) in de voorgaande 6 maanden online levensmiddelen heeft besteld.

Ruim 3800 van deze online shoppers hebben vervolgens hun ervaringen met de webshop waar zij de boodschappen hebben besteld geëvalueerd en uitgedrukt in een waardering. In totaliteit zijn op deze wijze 18 webshops geëvalueerd. De beoordeling van elke web shop heeft plaatsgevonden op verschillende aspecten van de Online Shopper Journey. Deze bestaat uit 5 fasen, met telkens onderliggende aspecten, 20 aspecten in totaal.

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Bron: GfK