Het aantal Nederlanders met een betalingsprobleem heeft zich het afgelopen jaar gestabiliseerd. Van de 11,8 miljoen mensen die een krediet hebben afgesloten, heeft 6,6 procent moeite met het voldoen aan betalingsafspraken.
Tussen januari 2005 en juli 2009 steeg het aantal consumenten met een betalings-achterstand nog met 1,2 procentpunt, van 5,4 procent naar 6,6 procent. Dat blijkt uit recente gegevens van het Bureau Krediet Registratie (BKR). 

Volgens het BKR lijkt het erop dat consumenten zich meer bewust zijn geworden van de mogelijke risico's bij het afsluiten van kredieten. Bovendien wordt de hand op de knip gehouden en hebben consumenten te maken met striktere wet- en regelgeving en een verhoging van acceptatienormen bij kredietverstrekkers.

De stabilisatie heeft ook te maken met een dalend aantal nieuwe kredieten. "Tussen 2008 en 2009 is het aantal nieuwe kredieten met elf procent afgenomen", licht een woordvoerder van BKR toe. Van 2005 tot 2008 vond er juist een stijging plaats. "Het lijkt mij de invloed van de crisis", aldus de zegsman. "Consumenten en banken zijn voorzichtiger geworden."

Bron: BKR