De meeste consumenten zijn van mening dat betalen met de pinpas hen het beste helpt bij het budgetteren, maar mensen in kwetsbare groepen vinden vooralsnog contant afrekenen handiger dan betalen met de pinpas. Een belangrijke reden is dat contant geld hen meer inzicht biedt in hun uitgaven dan de pinpas.

Innovaties kunnen ertoe leiden dat ook deze mensen vaker met de pinpas betalen, bijvoorbeeld door consumenten direct na een betaling te laten zien hoeveel geld zij nog over hebben. Dit blijkt uit DNB-onderzoek. Wanneer consumenten vaker met de pinpas betalen in plaats van met contant geld, neemt de veiligheid in winkels en horecagelegenheden toe en dalen de kosten van het betalingsverkeer voor de maatschappij als geheel.

Pinnen en contant geld helpen consumenten bij het budgetteren

Zowel contant geld als de pinpas kunnen ieder op hun eigen manier consumenten helpen inzicht te krijgen in hun uitgaven. Uit het DNB-onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen vinden dat de pinpas hen het beste inzicht biedt in hun totale uitgaven en aan welke goederen en diensten zij hun geld hebben besteed. Via de bankafschriften valt namelijk af te leiden bij welke winkels is betaald. Zij ervaren echter geen verschil in nut tussen de twee betaalmiddelen als het gaat om het verkrijgen van inzicht in de hoeveelheid geld die nog over is om te besteden, het resterende budget.

Kwetsbare groepen vinden contant geld het meest behulpzaam

De meningen over welk betaalmiddel het handigst is voor budgetteren verschillen sterk. Kwetsbare groepen zoals ouderen, lager opgeleiden, mensen die moeite hebben om financieel rond te komen en mensen met een laag inkomen vinden contant geld het meest geschikt om zicht te houden op hun uitgaven. Dit is dan ook een van de belangrijkste redenen om meestal met contant geld te betalen. De behoefte van consumenten om zicht te houden op hun betalingen en hun mening over welk betaalmiddel hen hierbij het beste helpt, speelt uiteindelijk ook daadwerkelijk een belangrijke rol bij hoe zij hun aankopen aan de kassa betalen.

Innovaties gericht op budgetteren voor pinpassen

Innovaties die erop gericht zijn om consumenten na afloop van een pinbetaling onmiddellijk inzage te geven in hoeveel geld zij hebben uitgegeven en hoeveel budget zij nog over hebben, kunnen ertoe bijdragen dat meer mensen elektronisch gaan betalen. Banken, betaalkaartmaatschappijen en telecombedrijven hebben al enkele betaalinnovaties op de markt gebracht die op deze behoefte inspelen. Zo bieden banken saldo-check apps aan waarmee consumenten op elke moment van de dag via hun mobiel het saldo op hun betaalrekening kunnen checken, dus ook meteen na een pinbetaling. Daarnaast kunnen consumenten sinds kort aan de kassa met de mobiele telefoon te betalen, vanaf een prepaid tegoed. Zij kunnen dan net als bij contant betalen niet meer uitgeven dan wat er nog aan tegoed op hun mobiel staat. Maar waarschijnlijk is er nog meer nodig op dit gebied, om elektronisch betalen aantrekkelijk te maken voor mensen die nu nog vaak kiezen voor contant betalen.

Bron: De Nederlandse Bank