Capgemini lanceert vandaag Perform AI, een nieuw portfolio aan oplossingen en diensten met als doel kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, AI) te bouwen en op schaal te exploiteren. Hiermee wil Capgemini bedrijven ondersteunen om tastbare bedrijfsresultaten te bereiken. Het portfolio biedt klanten een complete reeks oplossingen om AI in hun organisaties te integreren door bedrijfsinnovatie te stimuleren en zo een gepersonaliseerde ervaring te creëren. Door gebruik te maken van de volledige capaciteiten van de Group – van strategie en ontwerp tot en met wereldwijde implementatie en management – brengt Perform AI mensen, processen, gegevens en technologie samen om , uitmuntende duurzame en betrouwbare bedrijfsprestaties te realiseren.

Een recente publicatie van het Capgemini Research Institute liet zien dat een combinatie van angst en slecht onderbouwde meningen, de risico’s en mogelijkheden van de implementatie van AI vertroebelen. Organisaties hebben daarom een pragmatische aanpak nodig om vooruit te komen. Wat betreft de verwachte behoefte, voorspelt IDC dat de uitgaven aan cognitieve en AI-systemen wereldwijd oplopen tot $52,2 miljard in 2021 met een jaarlijkse groei (CAGR) van 46,2% over de periode van 2016-2021.[1]

Om organisaties bedrijfsresultaten op schaal te bieden, ongeacht hun volwassenheid in AI en data management, is Perform AI in het leven geroepen. Dit portfolio pakt de kritieke AI-uitdagingen aan, waar bedrijven tegenaan lopen. Deze uitdagingen zijn:

  • AI op schaal toepassen
    Verder gaan dan proof-of-concept en losse implementaties om AI in de hele onderneming te industrialiseren en de bedrijfsvoordelen in de hele organisatie te vergroten.
  • Kracht van mensen benutten:
    Het proactief managen van de impact van AI-initiatieven op een groter personeelsbestand en het zoeken naar de beste interacties tussen mensen en AI.
  • Transformeren van bedrijfsprocessen:
    Technologieën, gebaseerd op AI, inzetten om werkzaamheden te ondersteunen, verbeteren of automatiseren en bedrijfsprocessen opnieuw in kaart brengen.
  • Ethiek integreren:
    Het toepassen van AI met een ethische en verantwoordelijke aanpak; een aanpak die transparant is voor gebruikers en klanten, privacy waarborgt en vertrouwen opbouwt.
  • Aansporen tot innovatie om concurrentievoordeel te behalen:
    AI gebruiken om volledig nieuwe bedrijfsmodellen, werkwijzen, producten, diensten en ervaringen te introduceren. Zo krijgen bestaande ondernemingen de kans om hun huidige marktpositie te ontstijgen en nieuwe posities, die voorheen aan digitale ondernemingen waren voorbehouden, te veroveren.

De meeste bedrijven experimenteren al met AI om bepaalde functies binnen hun bedrijf te transformeren, maar alleen degenen die het effectief en in de hele onderneming toepassen, zullen een waar concurrentievoordeel behalen“, aldus Lanny Cohen, Group Chief Innovation Officer bij Capgemini. “Om echte impact te realiseren en blijvend succes te garanderen, moeten bedrijven verder gaan dan losstaande initiatieven. Dat houdt in dat ze AI verweven in alles wat ze doen – van het eenvoudigweg veranderen van technologie tot het verschuiven van het hele spel. Met Perform AI zijn we gefocust op het toepassen van AI om hoge impact te creëren, wat resulteert in tastbare resultaten voor nu en in de toekomst“.

Capgemini’s nieuwe portfolio bestaat uit vier gebieden, die de flexibiliteit bieden die nodig is om een roadmap op maat te maken als handleiding om AI op grote schaal uit rollen binnen een bedrijf. Dit zijn:

  1. AI Activate
    Geeft strategische richting en creëert de organisatie- en technologieplatformen voor waar en hoe AI in de onderneming moet worden toegepast voor een maximale impact.
  2. AI Transform
    Levert prestatieverbeteringen op basis van AI om bestaande businessprocessen te optimaliseren en de springplank te creëren voor groei op lange termijn. Dit doet Capgemini door de juiste AI-technologieën -temidden van talrijke oplossingen en tools- aan te reiken.
  3. AI Reimagine
    Maakt gebruik van de strategie en innovatiemogelijkheden binnen Capgemini Invent en Capgemini’s netwerk van Applied Innovation Exchanges om organisaties te helpen bij het bedenken van nieuwe producten en diensten, klantervaringen, operationele modellen en inkomstenstromen.
  4. AI Engineering
    Biedt services om de bestaande data en richtlijnen te verzekeren en levert betrouwbare AI-oplossingen in de productie en op schaal. AI Engineering richt zich op operationele kern van AI en ondersteunt elke fase van de transformatie.

Om de totstandkoming van oplossingen en middelen en de ontwikkeling van expertises te concentreren, heeft Capgemini een netwerk van AI Centers of Excellence (CoE’s) opgezet. Deze Perform AI CoE’s zijn nu operationeel in Frankrijk, Duitsland en Noord-Amerika, allemaal ondersteund door een hub CoE in India. De geografische dekking van de Perform AI CoE’s zal in 2019 worden uitgebreid.

De primaire focus van Perform AI ligt op de sectoren Manufacturing, Financial Services en Customer Experience. Capgemini heeft nauw samengewerkt met zijn uitgebreide ecosysteem van technologiepartners, start-ups en de academische wereld om AI-oplossingen te ontwikkelen waarmee bedrijven aan deze specifieke behoeften van de industrie tegemoet kunnen komen Dit zijn onder meer: een Manufacturing Intelligence-platform dat gebruik maakt van computervision om kwaliteitsgebreken te voorkomen en Machine Learning voor het opsporen van storingen; cognitieve analyses om multi-dimensionale verzekeringstechnische risico’s in de financiële dienstensector aan te pakken; of natuurlijke natural language processing, conversatie-interfaces en op computervision gebaseerde emoties om de behoeften van consumenten met ongeëvenaarde zekerheid te voorspellen en begrijpen.

Nu bedrijven de ethiek, privacy en beveiliging van data steeds belangrijker vinden, is het cruciaal dat bedrijven hun AI-innovatie in evenwicht brengen met de inspanningen om het vertrouwen van hun klanten, partners en werknemers te winnen en behouden. Capgemini is erkend als één van ’s werelds meest ethische bedrijven en zet daarom vertrouwen en transparantie voorop in de ontwikkeling van het Perform AI portfolio samen met de mogelijkheid om data en AI-platforms te beveiligen.

Met de lancering van Perform AI willen we organisaties in staat te stellen hun activiteiten uit te breiden en mogelijk hun bedrijf opnieuw uit te vinden, aangezien van hen wordt verwacht dat aan de hoge klantverwachtingen voldoen en deze zelfs overtreffen, concludeert Anne-Laure Thieullent, AI en Analytics Group Offer Leader, Capgemini. “Door de toepassing van AI zullen de oplossingen uit ons Perform AI portfolio zorgen voor een snellere uitvoering en hogere mate van succes bij de AI-initiatieven van onze klanten. Nu zijn deze initiatieven soms nog steeds versnipperd en worden niet ten volle worden benut. Met Perform AI en de volgende versies van deze nieuwe portfolio, zijn we toegewijd om het eerste AI-geïnfundeerde advies- en technologiedienstenbedrijf te worden en zijn we verheugd om de nieuwe plaatsen te zien die deze portfolio onze klanten biedt“.

Het nieuwe portfolio is per direct beschikbaar. Hier vind je meer informatie.

Bron: Capgemini

[1] Bron: IDC. 22 March 2018. (IDCWorldwide Semiannual Cognitive Artificial Intelligence Systems Spending Guide [Press Release]. www.idc.com