De detailhandel heeft in september 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt CBS.

De stijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen. Het volume (de verkopen) lag 5,1 procent hoger, terwijl de prijzen 0,8 procent lager waren dan een jaar eerder. Vooral de winkels in non-foodartikelen realiseerden meer omzet. De online omzet groeide in september met ruim 20 procent.

September kende dit jaar een woensdag meer en een maandag minder dan vorig jaar. Op een woensdag wordt doorgaans meer verkocht dan op een maandag.

Winkels in kleding zetten fors meer om

Winkels in non-foodartikelen realiseerden in september 7,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat is volledig toe te schrijven aan meer verkopen. Het volume groeide met 7,3 procent, terwijl de prijzen 0,3 procent lager waren. Opvallend is de omzetgroei van 15,2 procent van de kledingwinkels.

De forse groei in de kledingwinkels hangt mogelijk samen met het weer. In 2015 was augustus relatief warm en september relatief koud. Relatief warm weer in de zomervakantie kan een negatief effect hebben op de omzet, relatief koud weer een positief effect. Vorig jaar was dat andersom. Toen was augustus relatief koud en september relatief warm. Mede hierdoor hadden kledingzaken in augustus van dit jaar te maken met een omzetkrimp en in september met een forse omzetgroei.

Ook bij de omzetontwikkeling van de winkels in woninginrichtingsartikelen kan dit weereffect optreden. In augustus leden deze winkels voor het eerst dit jaar omzetverlies, in september was de omzetgroei weer in lijn met de eerdere maanden van 2015. Verder hebben ook de drogisterijen meer omgezet dan een jaar eerder.
Niet in alle non-foodwinkels groeide de omzet. Doe-het-zelfzaken, elektronicawinkels en winkels in huishoudelijke artikelen verloren omzet. De omzetdaling van deze winkels was wel kleiner dan in augustus.

Omzet voedings- en genotmiddelenwinkels groeit gestaag door

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was in september 2,9 procent hoger dan een jaar eerder. De supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,4 procent. De dagelijkse boodschappen waren 0,8 procent duurder, het volume was 2,6 procent groter. De speciaalzaken bleven steken op een nulgroei.

Online omzet groeit opnieuw fors

Online is in september weer meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei bedroeg 20,2 procent. De stijging was groter dan in augustus. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 27,6 procent. De webwinkels zetten 15,4 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.

Bron: CBS