Ondanks de vermindering van het aantal bankkantoren en geldautomaten blijven consument en het MKB tevreden over de bereikbaarheid van bank- en betaaldiensten. Dit blijkt uit een door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer uitgevoerd onderzoek, de zogenoemde Bereikbaarheidsmonitor.

Consument tevreden 

Het MOB is een platform waarin gebruikers en aanbieders van betaaldiensten regelmatig overleg voeren over het betalingsverkeer. De komst van moderne informatie- en communicatietechnologieën heeft in toenemende mate een verschuiving van fysieke naar digitale betaaldiensten op gang gebracht. De verwachting is dat deze trend de komende jaren zal doorzetten. Dit heeft tot gevolg dat fysieke betaaldiensten via bankkantoren, het gebruik van geldautomaten en het afstorten van contant geld steeds verder afnemen, ten gunste van elektronisch betalen en het gebruik van internet en mobiel bankieren. 

Deze ontwikkelingen kunnen de veiligheid en efficiëntie van het betalingsverkeer bevorderen. Belangrijk aandachtspunt voor het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) is wel dat daarbij bank- en betaaldiensten voor iedereen goed bereikbaar en toegankelijk blijven. Om de ontwikkelingen en trends te blijven volgen, stelt het MOB sinds 2007 elke drie jaar de Bereikbaarheidsmonitor op. Volgens de meting van 2013 zijn de meeste mensen even tevreden over bank- en betaaldiensten als in 2010. De MKB-ondernemers zijn nog iets positiever dan bij de vorige meting in 2010. Meer specifiek kijkend naar kwetsbare groepen is te constateren dat de tevredenheid van mensen met een functiebeperking over de afstand tot bankkantoor en geldautomaat  is teruggelopen.

Toch blijft de algemene waardering voor de betalingsdiensten ook bij kwetsbare groepen (mensen zonder internet, mensen met een functiebeperking, laag opgeleiden/inactieven, en ouderen) hoog en vergelijkbaar met de rest van de bevolking. Over de hele linie waarderen consumenten de bereikbaarheid en toegankelijkheid van betaaldiensten gemiddeld met een 7,5, respectievelijk 7,7. MKB- ondernemers geven een 7,3 voor de bereikbaarheid en een 7,4 voor de gebruikersvriendelijkheid. Op een schaal van 1 tot 10 zijn er  geen bankdiensten die een onvoldoende scoren. Consumenten geven aan de bereikbaarheid van de mobielbankieren app via smartphone of tablet het hoogste cijfer: een 8.

Ontwikkeling van de fysieke betalingsverkeerinfrastructuur 

Het aantal bankkantoren vertoont vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw een dalende lijn. Medio 2013 bedroeg het aantal bankkantoren 2.386, wat 18 procent lager is dan het aantal bankkantoren in 2010 (2.917). Banken rationaliseren hun kantorennetwerk. De samensmelting van het Nederlandse bankkantorennet van Fortis met dat van ABN Amro en de overname van Friesland Bank door Rabobank hebben daarbij geresulteerd in een versnelde consolidatie en sluiting van bankkantoren. 

Er is sprake van een lichte daling van de dekking van bankkantoren, en van de aanwezigheid van alle fysieke bancaire voorzieningen (kantoren, kantoren met kasfunctie, geldautomaten, afstortfaciliteiten en overige voorzieningen) ten opzichte van 2010. Tussen 2010 en 2013 is het aantal consumenten dat aangeeft binnen een straal van drie kilometer respectievelijk vijf kilometer van zijn eigen bank te wonen afgenomen. Vooral mensen met een functiebeperking hebben in 2013 meer moeite met het overbruggen van de afstand tot de eigen bank ten opzichte van de vorige meting in 2010. Ook MKB-ondernemers zagen de afstand tot hun bank toenemen. 59 procent van de MKB-ondernemers geeft aan dat hun eigen bank binnen een straal van drie kilometer ligt.

Technologische ontwikkelingen maken bankbezoek wel minder vaak noodzakelijk. In 2013 bezochten de MKB-ondernemers minder vaak hun eigen bankkantoor dan in 2010. Van de doorsnee bevolking is 44 procent het afgelopen kwartaal naar de bank geweest. De meeste genoemde reden om naar de bank te gaan is nog steeds voor het opnemen van contant geld, gevolgd door het regelen van zaken die alleen op het bankkantoor plaatsvinden dan wel niet via internet- en/of mobielbankieren kunnen worden gedaan. 
  
Lees meer over de perceptie en ervaringen van consumenten en MKB-ondernemers over de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van betaaldiensten in het MOB-rapport De Bereikbaarheidsmonitor 2013

Bron: DNB