De Consumentenbond heeft een rechtszaak die zij tegen T-Mobile had aangespannen over SMS-diensten verloren. De rechtbank oordeelt dat T-Mobile zorgvuldig klanten ondersteunt bij de afhandeling van vragen en eventuele klachten over SMS-diensten.
De Consumentenbond had in een kort geding een principezaak aangespannen over het factureringsysteem van SMS-diensten. De aanleiding van de rechtzaak was een incident waarbij een SMS-aanbieder willekeurig en ongevraagd berichten had verstuurd. T-Mobile en Vodafone hebben deze SMS-aanbieder hier op aangesproken en geëist om gedupeerde klanten te compenseren.

De Consumentenbond heeft dit incident aangegrepen om het factureringsysteem voor alle SMS-diensten te laten verbieden. Hiermee mist de Consumentenbond de kern van het probleem, welke ligt in de transparantie van de reclames en niet in de wijze van factureren aldus T-Mobile.

De rechtbank verplicht de Consumentenbond ook een persbericht te rectificeren. Hierin beschuldigde de Consumentenbond T-Mobile ervan dat zij niet zorgvuldig omgaat met SMS-diensten en de afhandeling van eventuele klachten hierover. De rechtbank heeft bepaald dat dit onjuist is en gebiedt de Consumentenbond dit bericht direct van haar website te verwijderen. Bovendien dient zij een rectificatie te sturen naar alle partijen aan wie zij het oorspronkelijke bericht heeft verstuurd.

Bron: APS