In 2020 zullen vrouwen in opkomende economieën meer spenderen dan geheel Europa, vormen senioren de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa, eten wij gezonder voedsel en is de totale omzet via het internet als verkoopkanaal verdubbeld.

Deze ontwikkelingen hebben grote impact op de consumentenindustrie en het is daarom van belang dat het bedrijfsleven nu al de juiste prioriteiten stelt en deze trends verwerkt in groeistrategieën. Dit stelt Deloitte in haar Consumer Business Predictions 2012.

“Bedrijven zijn op dit moment druk bezig om de huidige economische omstandigheden zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Nu uitdagingen op korte termijn veel aandacht vragen, is het moeilijk om ook de focus te leggen op lange termijn groei. Toch is dit van groot belang en voor ons reden om de belangrijkste trends binnen de consumentenindustrie op een rij te zetten”, aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business van Deloitte.

De trends die volgens Deloitte de consumentenindustrie in 2020 bepalen:

1.Vrouwen in opkomende economieën geven meer uit dan Europa
2.Senioren vormen de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa
3.Vetten en suikers zullen vervangen worden door gezondere supplementen
4.Het bedrijfsleven zal in samenwerking met de toezichthouders standaarden voor duurzaamheid ontwikkelen
5.Online retail verkoop in de Verenigde Staten en Europa zal verdubbeld zijn t.o.v. 2011

Om succesvol op deze veranderingen te anticiperen, is het van belang dat organisaties de juiste prioriteiten stellen op de strategische agenda’s in de komende acht jaar. Zo moeten Westerse organisaties hun bedrijfsmodel op onderdelen als service en verkoop aanpassen aan de verschuiving van de markt naar opkomende economieën. Na de BRIC landen ligt de prioriteit nu bij de zogeheten second tier landen zoals Vietnam, Mexico, Zuid-Afrika en Indonesië. Binnen deze markten dienen zich specifieke kansen aan, bijvoorbeeld de sterke toename in consumptiekracht van vrouwen aldaar.

Ook innovatie blijft belangrijk. “Bedrijven dienen de wensen van de nieuwe seniorenmarkt te begrijpen en zo juiste innovaties te ontwikkelen. Ook is innovatie van belang om producten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de nieuwe levensstijl van wereldburgers: gezondere en duurzamere producten. Daarbij is intensievere samenwerking met toezichthouders nodig om standaarden op dit vlak te ontwikkelen. Bedrijven die hier het initiatief nemen, zullen een voorsprong opbouwen ten opzichte van concurrenten”, zegt Randy Jagt, director Corporate Strategy van Deloitte. Ten slotte moeten bedrijven inspelen op de verschuiving van het vaste naar het online verkoopkanaal door middel van innovatieve ‘store 3.0′ concepten die vaste, online en mobiele verkoopkanalen combineren.

“Juist nu we voor de uitdaging staan om de economie te laten groeien is het van belang om te kijken naar mogelijke scenario’s in de toekomst en hoe de consumentenindustrie hierop het beste kan anticiperen. Korte termijn doelstellingen regeren op dit moment. Desondanks dient de consumentenindustrie nu al in te spelen op de megatrends om zo toekomstige groei te waarborgen”, aldus Nanninga.

Lees meer informatie over de Consumer Business Predictions 2012

 

 

Bron: www.deloitte.com