In het eerste halfjaar van 2012 hebben consumenten voor het eerst meer meldingen over webwinkels dan over gewone winkels bij ConsuWijzer ingediend.

De verhouding is 53% versus 47%. In dezelfde periode vorig jaar was dit respectievelijk nog 43% versus 57%. Deze verschuiving komt door een stijging van 25% in het aantal vragen en klachten over online winkels. De signalen over fysieke winkels laten juist een heel stabiel beeld zien. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: “Online shoppen wordt natuurlijk steeds populairder. Ook komen er steeds meer webwinkels bij. Deze trend zien wij dan ook terug in de aantallen meldingen.”

Top 3 meldingen (web)winkels

De eerste zes maanden van 2012 ontving ConsuWijzer 6.000 meldingen over webwinkels. De meldingen die het meeste voorkwamen zijn:

1. niet of te laat bezorgde producten (1300)
2. garantie en ondeugdelijke producten en diensten (1200)
3. rekeningen en betalen (500)

Wat betreft de 5400 meldingen over fysieke winkels, gaat het merendeel over garantie en ondeugdelijke producten en diensten (3300).

Tips van ConsuWijzer

ConsuWijzer tipt consumenten die online winkelen om, voordat zij tot koop overgaan, een aantal punten na te gaan. Zoals de naam van de website door een zoekmachine te halen. Bijlenga: “Een website kan er heel professioneel uitzien, maar dat hoeft achter de schermen niet het geval te zijn. Dus als het op fora regent aan klachten over een bepaalde webwinkel moet je je afvragen of je daar wel wilt kopen. Zeker als het voor jou om een hoog bedrag gaat.” Naast het googelen van namen van webwinkels zijn er nog een aantal snelle checks die een consument kan doen. De Online Shopscan op ConsuWijzer.nl helpt consumenten daarbij. Dit hulpmiddel, waarmee consumenten de betrouwbaarheid van een website kunnen beoordelen, is het afgelopen halfjaar ruim 12.000 keer gedownload.

Overige facts & figures 2012

In 2012 ontving ConsuWijzer tot nu toe in totaal zo’n 41.000 vragen en klachten van consumenten over hun rechten. Het aantal bezoeken aan de website was 1.035.000. De voorbeeldbrieven op ConsuWijzer.nl, bijvoorbeeld voor het indienen van een klacht bij een bedrijf, zijn 227.000 maal geraadpleegd. Deze cijfers zijn nagenoeg vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar. De meest interessante ontwikkeling op de website is dat de informatie over incassokosten maar liefst 12.000 keer is geraadpleegd. Dat is 3,5 keer vaker dan dezelfde periode vorig jaar.

Bron: APS