In 2009 raadpleegden consumenten ruim twee miljoen keer de website van ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van de overheid. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2008. Daarnaast werden er ruim 100.000 persoonlijke adviezen verstrekt aan consumenten over hun rechten.

“Het is goed om te zien dat consumenten ConsuWijzer steeds beter weten te vinden. Consumenten kunnen via het loket waardevolle informatie krijgen over hun rechten en plichten. Voor de toezichthouders achter ConsuWijzer is het een belangrijke bron van informatie bij het onderzoek naar malafide praktijken,” aldus Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken.

De website www.consuwijzer.nl werd in 2009 ruim twee miljoen keer maal bezocht. Dit betekent een enorme groei ten opzichte van 2008 toen de teller op 1.050.000 stond. Ruim 100.000 consumenten vroegen persoonlijk advies of dienden een klacht in via de telefoon (75.000), per mail (30.000) en per brief (2000). Er werden 328.000 voorbeeldbrieven en met de EnergieWijzer op de site werden 200.000 vergelijkingen gemaakt. De top vijf van meldingen bij ConsuWijzer bestond in 2009 uit:

– Garantie en non-conformiteit (het recht hebben op een goed product)
– Telemarketing (misleidende en/of ongewenste verkooptelefoontjes)
– Energiecontracten (klantenwerving)
– Sms-diensten (ongewenste abonnementen)
– Kopen online

Bron: APS