U heeft als bedrijf een dienst geleverd en daarvoor keurig een juiste factuur gestuurd. Iets dat elk bedrijf overkomt: de klant betaalt niet binnen de aangegeven termijn. En dan?

Een herinnering sturen, vanzelfsprekend. Maar als de klant in het geheel niet reageert? Welke mogelijkheden heeft u dan om toch die factuur te innen? Het zal u niet verbazen: de klant is bepaald niet vogelvrij, maar anderzijds heeft u toch heel veel mogelijkheden om toch uw geld te incasseren. Op juridisch correcte wijze. Het is daarbij niet onverstandig om uzelf in dit soort casussen te laten bijstaan door een jurist. De incassoregels zijn veelomvattend, complex en bovendien voortdurend aan verandering onderhevig.

Wetgeving wordt zo nu en dan aangepast aan de veranderende maatschappij. In het geval van incasso’s is dat vorig jaar ook gebeurd. De regels omtrent incasso’s zijn per 1 juli 2012 flink aangescherpt, dit vooral om te voorkomen dat er een verdere wildgroei in incassotarieven zou ontstaan en dat allerlei malafide incassobedrijven hun gang konden gaan. Het betekent wel dat u als bedrijf goed moet weten wat wel en niet mag binnen de wettelijke kaders als het gaat om credit management en dan met name dat laatste stukje binnen dit vakgebied: de incasso. Voor alle duidelijkheid: credit management gaat natuurlijk veel verder dat het louter innen van de nota’s. Maar: zorgen voor tijdige betaling van facturen is vanzelfsprekend een belangrijke taak.

Dan hebben we het alleen nog maar over de Nederlandse wet- en regelgeving. Als u als bedrijf zaken doet in het buitenland, dan komen daar de internationale wetten nog eens bij. Over het algemeen bent u als bedrijf gebonden aan het recht in het land waarin u actief bent. U kunt in de algemene voorwaarden proberen dat te ondervangen, maar het is altijd de vraag of de rechter daarin meegaat in geval van conflict. De wet gaat nu eenmaal boven uw algemene voorwaarden. Laat u daarom altijd bijstaan door een jurist die thuis is in wet- en regelgeving voor ondernemers, ook en zeker in het opstellen van algemene voorwaarden.

Een jurist kan en zal u helpen in de wijze waarop u als bedrijf met uw klanten kunt en moet omgaan. Met uw klant heeft u een relatie, de vraag is altijd wat de juridische status is van die relatie. Dat heeft te maken met de rechtsvorm van uw bedrijf – en daarmee samenhangend de verantwoordelijkheden en de aansprakelijkheid, de rechtsvorm van uw klant en de soort verbintenis die u aangaat. Dat moet verankerd zijn in de algemene voorwaarden. Daarin neemt u ook de incassomaatregelen op.

Tot slot: tot hoe ver gaat u met incasso? Tot aan de rechter en uiteindelijk executiemaatregelen? Laat u een klant failliet verklaren als het moet? Zeker in deze – bijna post-crisis – tijd worden bedrijven steeds harder in het incassobeleid. Noodgedwongen. Dit zijn echter slepende procedures waarbij rechters steeds scherper oordelen over de wijze waarop dit gebeurt. Eind vorig jaar kwam een bedrijf flink in de problemen door een gerechtelijke uitspraak. De advocaat van de eisende partij beweerde dat de klant niet had gereageerd. Advocaat in kwestie had slechts contact gehad met de secretaresse en had klant of diens advocaat niet rechtstreeks gesproken. Onvoldoende, oordeelde de rechter die de faillissementsaanvraag afkeurde.

Suzanne van der Horst is trainer, personal coach en eigenaar van Debtor Business.  Debtor Business helpt haar bedrijven aan het verbeteren van hun werkkapitaal d.m.v. vier pilaren: Consultancy – Outsourcing – Training/ opleiding – Factoring. Volg Suzanne ook op twitter.com/Debtorbusiness 

Bron: Debtor Business