Credit Managers zien het nut van social media in. Uit het 10e Credit Management Trendmeter onderzoek van OnGuard blijkt dat 75% van de Credit Managers gebruikt maakt van social media, zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en de Credit Expo community. De meningen zijn echter nog verdeeld om social media te kunnen toepassen in het aanmaanbeleid.

Informatie inwinnen
Informatie is waardevol voor de Credit Manager. Nog altijd blijft het inwinnen van informatie over klanten toenemen. Ruim de helft van de Credit Managers (56%) is het afgelopen half jaar meer informatie gaan inwinnen over hun klanten. Volgens de meeste Credit Managers is klantinformatie van externe bronnen echter nog niet altijd up to date. Driekwart van de Credit Managers wil dan ook dat informatie meer in het openbaar gedeeld wordt. Social media zou hier een rol kunnen spelen.

Social media in credit management
Sociale netwerken bevatten veel informatie die openbaar en dus beschikbaar is.
Een meerderheid van de Credit Managers (60%) maakt ook gebruik van sociale netwerken, en dan met name LinkedIn. De Credit Manager ziet ook wel het nut van social media in.
Zo vinden veel Credit Managers dat sociale netwerken uitermate geschikt zijn om vakkennis te vergaren en om meer informatie over debiteuren in te winnen. Desondanks worden de netwerken niet intensief gebruikt. Een op de zes Credit Managers zegt helemaal geen tijd te besteden aan social media op het werk. En van het half uur dat de andere Credit Managers aan social media besteden, is slechts een kwartier hiervan onder werktijd. Dit is lager dan verwacht, gezien de vele informatie die social media voor credit management kan bevatten. Op de vraag of sociale netwerken daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren in het aanmaanbeleid, daarover zijn de meningen verdeeld. Slechts een derde van de Credit Managers (29%) vindt dat sociale netwerken de privacy van debiteuren in gevaar kan brengen. Een vergelijkbaar aandeel geeft aan dat sociale netwerken een bedrage kunnen leveren in het innen van facturen (29%).

Expertsessie Keep in touch with your customer
Op de 6e Credit Expo verzorgt OnGuard de expertsessie ‘Keep in touch with your customer'. In deze expertsessie onderzoeken we samen met u de mogelijkheden van social media in credit management. Social media expert en online communicatieadviseur Gitta Bartling van ‘Fris in communicatie' neemt u mee in een inspirerende presentatie over social media, informeren, netwerken en enthousiasmeren. De brug naar credit management wordt geslagen door Michael de Bakker, Credit Manager bij Albron en kernlid van de OnGuard User Group. Michael heeft LinkedIn meerdere malen toegepast in zijn credit management en op 17 november as. deelt hij graag zijn ervaringen met u.

Bron: creditexpo.nl