Credit Tools wordt niet gehinderd door de kredietcrisis. Het in Meteren gevestigde IT bedrijf, specialist in Credit- en riskmanagement software, realiseerde in 2008 een autonome omzet- en klantgroei van ruim 30%.

Met de software van Credit Tools wordt naar schatting wereldwijd meer dan 200 miljard euro aan openstaande vorderingen proactief en op innovatieve wijze opgevolgd. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 30 medewerkers in dienst en een gedegen klantenportfolio, waarvan ruim 100 bedrijven met een omzet van meer dan 100 miljoen euro en een flink aantal beursgenoteerde ondernemingen. Ruim 20% van de omzet wordt jaarlijks geïnvesteerd in productontwikkeling en innovatie.

Ook voor 2009 verwacht Pim van der Hagen, algemeen directeur van Credit Tools, een behoorlijke toename van de vraag naar credit- en riskmanagement software.” De druk op creditmanagers neemt in deze tijd van kapitaalschaarste en omzet die onder druk staat, alleen maar toe. De creditmanager zal op creatieve wijze de perfecte balans moeten vinden tussen de toenemende druk vanuit commercie om meer risico te nemen en anderzijds afnemende zekerheden, zeg maar gerust onzekerheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toenemend aantal faillissementen in een aantal sectoren en de terughoudendheid van kredietverzekeraars op dit moment. ”

Hij signaleert dan ook een ongebruikelijke toename van de vraag naar innovatieve modules. “Er is veel vraag naar geautomatiseerde integratie in onze software van handels- en kredietinformatie, zowel van bedrijven als creditchecks op particulieren. Het geautomatiseerd bijwerken van kredietlimieten is een ander voorbeeld. Ook is het mogelijk om dagelijks debiteurenportefeuilles geautomatiseerd te matchen op schuldsaneringen of faillissementen. Het nagenoeg realtime en snel kredietrisico’s in kaart kunnen brengen door middel van business intelligence is een andere belangrijke ontwikkeling. Deze kredietcrisis zal de innovatie binnen het vakgebied creditmanagement aanzienlijk versnellen. Zo zal creditscoring op basis van de intern beschikbare informatie, eventueel aangevuld met externe informatie, op bedrijfsniveau gemeengoed gaan worden.” Daarnaast kunnen bedrijven met veel particulieren als klant nog enorme kosten besparen door het digitaliseren van hun aanmaningen en geautomatiseerde diensten als SMS en predictive dialing.”

En Credit Tools? “We zitten bovenop de ontwikkelingen en blijven investeren. Ook voor 2009 en de jaren daarna voorzien we een forse groei. Maar ondanks dat we door onze groei binnenkort een vraagstuk krijgen ten aanzien van bedrijfshuisvesting, zal onze software de komende jaren gewoon “made in de Betuwe” blijven.”

Bron: www.creditexpo.nl