Creditkaartmaatschappijen Visa, Mastercard en American Express hebben maatregelen genomen om consumenten te beschermen tegen verborgen abonnementen. Ze verplichten bedrijven die online een abonnement aanbieden, om dat bij de betaling via de creditcardmaatschappijen duidelijk te maken. Daarmee wordt voorkomen dat consumenten die denken dat ze een éénmalige aanbieding kopen tóch in een abonnement verzeild raken. Dat is het resultaat van een samenwerking tussen de verschillende consumentenautoriteiten in Europa en de Europese Commissie.

Wat is er aan de hand?

Zo’n 10% van de consumenten in Europa heeft een keer online een ongewenst abonnement afgesloten. Daarbij hebben handelaren onder andere gebruik gemaakt van manipulatieve online technieken. Consumenten denken bijvoorbeeld alleen een gratis proefversie of een goedkoop product te kopen, terwijl ze ineens in een abonnement belanden en er regelmatig geld van hun creditcard wordt afgeschreven. Dat is misleiding. De creditcardmaatschappijen verplichten nu deze handelaren om tijdens het betaalproces duidelijk aan te geven dat het gaat om een abonnement en de voorwaarden daarbij.

ACM en de digitale economie

De digitale economie is een agendathema voor de ACM. Uitgangspunt is dat consumenten volop kunnen profiteren van de voordelen van de digitale samenleving. Met ons toezicht dragen wij daaraan bij. De ACM heeft onlangs de Leidraad online misleiding uitgebracht waarin staat wanneer online verleiding overgaat in misleiding.

Bron: ACM