De resultaten van het VCMB Creditmanagement Waardenonderzoek tonen aan hoe belangrijk de creditmanagementsector is voor Nederland. Een belangrijk deel van de resultaten is opgetekend voor de coronacrisis. Het is interessant om de komende tijd te zien hoe de sector op de coronacrisis reageert. Het aantal faillissementen is momenteel historisch laag, terwijl er hele bedrijfstakken zijn die hun omzet volledig zagen verdwijnen. Natuurlijk heeft dit ook veel impact op consumentenhuishoudens, die als werknemers van die bedrijven mogelijk al ontslagen zijn of na de 2e lockdown moeten vrezen voor hun (financiële) toekomst.

Bedrijven

De Nederlandse vereniging van Banken rapporteert eind oktober dat 166.000 bedrijven die uitstel van aflossingen, leningen en aanvullende kredietruimte gekregen hebben:

  • 129.000 bedrijven met uitstel van aflossingen op een krediettotaal van € 3,1 Miljard;
  • 31.400 bedrijven met leningen en krediet zonder overheidsgarantie van € 23,2 Miljard.

Daarnaast hebben 6.100 bedrijven voor 1,7 Miljard aan leningen met overheidsgarantie gekregen. Een relatief klein aandeel (8,8%) van de in totaal 1,9 miljoen bedrijven in Nederland (bron: CBS). Andersom geredeneerd zijn ruim 90% van de bedrijven in Nederland (nog) in staat om hun eigen broek op te houden. Deels omdat tot maart 2020 de economie floreerde, deels omdat verantwoord creditmanagement heeft gezorgd voor gezonde cashflow posities.

Consumenten

Voor consumenten rapporteert de NVB het volgende:

  • 24.000 klanten met betaalpauze op een hypotheek;
  • 12.000 klanten met een betaalpauze op (consumptieve) leningen.

Op het totaal aantal klanten met een (hypothecair) krediet in Nederland is dit een relatief klein percentage. Dit zegt natuurlijk niet alles over de problemen die zich aan het opbouwen zijn in consumentenhuishoudens. Er zijn ook andere typen vorderingen die kunnen leiden tot overcreditering of problematische schulden.

We zien dat de bestedingen in de horeca en aan vakanties met 45% zijn gedaald (Bron Thuiswinkel.org). Maar online aankopen hebben juist een grote vlucht genomen:

  • Algemeen +52%
  • Doe het Zelf en tuinwinkels +21%
  • Woonwinkels +5%
  • Supermarkten en online eten bestellen +69%

In totaal zijn er 800.000 meer e-shoppers vergeleken met vorig jaar. Organisaties die al gebruik maken van creditmanagement toepassingen (data, decisioning) zullen dit op korte termijn niet terugzien in een toename van hun achterstandsportefeuille of extra zaken die moeten worden overgedragen naar incasso-advocaten, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders.

Dit beeld wordt bevestigd door de leden van VCMB, die recent deelnamen aan de Ledenlunches die het VCMB regelmatig organiseert. In een informele setting komen verschillende leden uit verschillende disciplines bij elkaar om te praten over ontwikkelingen en actualiteiten in het vakgebied. Voor Covid waren dit fysieke bijeenkomsten, nu zijn het virtuele lunches waarbij het VCMB de lunch op de thuiswerkplek laat bezorgen. Alle deelnemende leden bevestigen dat er (nog) nauwelijks veranderingen waarneembaar zijn in het aantal overgedragen vorderingen of wijzigingen in de klantsegmenten in het minnelijke- en gerechtelijke incassotraject.

Innovaties

Innovaties die de afgelopen jaren zijn ingezet betalen zich nu uit. Datagedreven beslissystemen voor kredietaanvragen – kan en wil een (bedrijfs)huishouden betalen – worden nu ook ingezet aan de ‘achterkant’ van het betalingsproces. Kan en wil het (bedrijfs)huishouden) nog steeds voldoen aan de betalingsverplichtingen? Is het terecht dat er verschuldigde betalingen zijn die moeten worden geïncasseerd? Wat zijn de best passende maatregelen die getroffen moeten worden in een minnelijk- of gerechtelijk incassotraject?

Ook incasso-advocaten krijgen dankzij meer data-inzichten beter zicht op het resultaat van hun inspanningen. Heeft het bedrijf gebruik gemaakt van moratoria aangeboden door banken? Is gebruik gemaakt van overheidsgaranties en/of de NOW-regeling? Dit maakt veel verschil voor de toekomstige cashflow en de betalingsregelingen die afgesproken kunnen worden.

Resultaten uit het verleden

Creditmanagement heeft in het verleden haar waarde voor de continuïteit van onze bedrijven en onze economie ruimschoots bewezen. Door het faciliteren van transacties, het verhogen van liquiditeit in de economie, met vertrouwen geld kunnen (uit)lenen, preventie en vroegsignalering van betalingsrisico’s, het handhaven van betalingsafspraken en het beperken van het faillissementsrisico en het verlies van werkgelegenheid. De leden van het VCMB blijven nu en in de toekomst tenminste dezelfde waarden leveren om samen goed door de crisis heen te komen.

De presentatie van het VCMB Creditmanagement Waardenonderzoek tijdens het webinar op 25 november vanaf 15.30 uur, brengt de waarde van alle creditmanagementdisciplines over het voetlicht die samen grip houden op een kredietrisico van € 639 Mld. per jaar.

Dick Kruiswijk, voorzitter VCMB &
Herman Peeters, bestuurslid VCMB