Highlights

  • Drie modules uit de Credit Management Suite geselecteerd: Cash Collection, Risk Management en Information Management
  •  Implementatie binnen 3 maanden inclusief online workshops en training
  •  Lager kredietrisico en betere klantrelatie dankzij geautomatiseerd overzicht van de complete debiteurenportefeuille

ABN AMRO Asset Based Finance NV (ABF) is de fusie van de toonaangevende asset-based finance providers ABN AMRO Lease en ABN AMRO Commercial Finance. Het bedrijf heeft meer dan 750 medewerkers in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland, met vestigingen in het VK, Duitsland en Frankrijk. De financiële dienstverlener biedt expertise op het gebied van op activa gebaseerde kredietverlening en levert flexibele financieringsoplossingen waarbij het beschikbare werkkapitaal van de klant kan worden gemaximaliseerd.

ABF is gespecialiseerd in herfinanciering, herkapitalisatie, acquisitiefinanciering, asset-based finance en financiële groei. Daarnaast helpt ABF bij het financieren van duurzame activa en projecten ter ondersteuning van groei en innovatie.

Uitdaging

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben haar leden sinds het begin van de coronacrisis zo’n 130.000 bedrijven geholpen met leningen, kredieten en uitstel van betaling. Veel banken, waaronder ABF, hebben bedrijven en ondernemers betaalpauzes aangeboden. Dit hielp om hun klanten om tijdens de moeilijke en onzekere Covid-19-pandemie het risico op faillissement af te wenden en het teruglopen van hun business te verzachten.

ABF bood vooral de B2B MKB-klanten – met name die met een hoog serviceniveau en vaste contractuele verplichtingen – voor zes maanden uitstel van betaling (‘betaalvakantie’). De actie ging gepaard met een sterk verhoogde werklast en druk op de krediet- en cashflow-processen om de grote volumes aan inkomende en wanbetalingen effectief en snel te verwerken. De afdeling Credit Management Services van ABF had daar een efficiënt en krachtig Credit Management-volgsysteem voor nodig.

Het team gebruikte voornamelijk Excel-werkbladen om op klantniveau details van de factuurstatus bij te houden. Het bleek uitdagend om deze rapportage uit te breiden om ​​ook op portfolioniveau dieper inzicht te geven.

“Ons team Credit Management Services zat al aan zijn maximale capaciteit. De administratie rondom de betaalvakantie was een enorme extra belasting. We hadden een geautomatiseerde tool voor kredietbeheer nodig die ons zou helpen snel te identificeren waar we onze inspanningen en focus op moesten richten, en die ons ook inzicht in, en transparantie van onze kredietbeheerprocessen zou geven.” Dat zegt Erick van de Wouw, Manager Credit Management & Client Services, ABN AMRO ABF

Oplossing

Als bestaande SAP ECC-klant en na 10 jaar met SOA People te hebben gewerkt, gaf ABF de voorkeur aan de Ready4 Credit Management Suite van SOA People boven alternatieven op de markt. ABF koos drie modules uit de Ready4 Credit Management Suite: Cash Collection, Risk Management en Information Management.

Erick Highlights: “Tijdens de eerste meeting liet SOA People zien hoe krachtig Ready4 Credit Management is en hoe het zou zijn om daadwerkelijk met deze credit management-oplossing te werken. We zagen al snel hoe open en flexibel de tool was en hoe deze ons in staat zou stellen te realiseren wat we moesten bereiken.”

Omdat het inregelen van de opties voor uitstel van betaling ten gevolge van de uitbraak van Covid-19 urgent was, werkte SOA People nauw samen met het team van Credit Management Services om de requirements vast te stellen.

“De scoping-documentatie was duidelijk en gemakkelijk in te vullen. Dit gaf ons niet alleen vertrouwen in de capaciteiten van SOA People, het dwong ons ook om goed na te denken over alle doelstellingen, functies en deliverables die we wilden opnemen,” zegt Theo Mol, IT Engineering Lead, ABN AMRO ABF.

Het project ging binnen drie maanden van demo naar livegang en omvatte online workshops en trainingen. De datamigratie van zo’n 14.000 records vond in het weekend plaats om verstoring van de bedrijfsvoering tot een minimum te beperken.

“Ready4 Credit Management was de perfecte oplossing. De tool voldeed bij go-live al aan 80% van onze behoeften en presteert erg goed.” zegt Theo.

De afdeling Credit Management Services heeft nu dagelijks transparant zicht op al haar achterstallige debiteuren. Het team kan snel de financiële situatie beoordelen, risicomodellen creëren en de debiteuren monitoren die moeten worden overgedragen aan de speciale desk voor onmiddellijke verdere actie, in plaats van na 30, 60 of 90 dagen. Het team kan ook gemakkelijk termijnen en waarschuwingen instellen voor follow-up. Omdat de credit management-tool direct inzicht geeft in de hele portefeuille, weet het team elke dag precies wat de prioriteiten zijn. Managementrapportage gaat gemakkelijk en naadloos.

Erick concludeert: “Onze klanten zijn de levensader van onze organisatie en we zijn nu in een veel betere positie om hen te helpen bij hun leenregelingen. Ik ben er echt van overtuigd dat Ready4 Credit Management helpt om ons kredietrisico te minimaliseren en tegelijkertijd onze klantrelaties te verbeteren.”

Belangrijkste voordelen

  1. Aanzienlijke vermindering van achterstallige debiteuren: Hoewel 2020 naar verwachting een slecht jaar zou worden door betalingsachterstanden ten gevolge van de crisis, is ABF erin geslaagd de betalingsachterstand van haar klanten juist te verminderen, die vanaf juni 2021 ca. 30% ligt onder pre-Covid niveaus.
  2. Inzicht in, en overzicht van de totale portefeuille: De Credit Management Services-teams hebben compleet overzicht van hun volledige debiteurenportefeuille en weten precies wat hun dagelijkse prioriteiten zijn. De tool geeft de teams ook de flexibiliteit om te schakelen tussen hun doelstellingen en hun belangrijkste workflows van die specifieke dag.
  3. Preventieve actie op debiteuren: de teams kunnen nu potentiële problemen opsporen voordat deze escaleren en actie ondernemen om te voorkomen dat voor deze klanten speciale maatregelen moeten worden getroffen.
  4. Verbeterd debiteurenbeheer: De Credit Management Services-teams hebben veel meer controle over de debiteurenpositie van de 14.000 klantenrekeningen van de organisatie. Zij sporen problemen gemakkelijker op en zijn in staat om snel te beslissen over wat nodig is.

Werken met SOA People

“Het werken met de consultants van SOA People was een veel betere ervaring dan met andere organisaties. Ze zijn in hun aanpak open, transparant en flexibel,”

“Wat betreft de kwaliteit van de levering van Ready4 Credit Management waren het project en de samenwerking met SOA People uitstekend. Ik aarzel niet om deze geavanceerde SAP Credit Management-tool aan te bevelen aan iedereen met het juiste SAP-landschap.”

Erick van de Wouw, Manager Credit Management & Client Services, ABN AMRO ABF.

SOA People is sponsor van Credit Expo 2021, die dit jaar op donderdag 28 oktober in congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch zal plaatsvinden. Wilt u meer weten over deze case studie en Erick van de Wouw persoonlijk ontmoeten, bezoek dan zijn presentatie om 10:30 uur in zaal Dexter 24, congrescentrum 1931. Klik hier om u  aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo (gratis toegang als u tot de doelgroep behoort).

Bron: Credit Expo / SOA People