Betalingsachterstanden zijn voor dertig procent van de Nederlandse bedrijven een reden om de samenwerking met een zakelijke klant direct op te zeggen. Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet, uitgevoerd onder 350 eindbeslissers in het Nederlandse bedrijfsleven. Maar liefst een derde (32%) van de eindbeslissers geeft zelfs zakelijke klanten met wie ze een goede relatie hebben geen extra ruimte bij betalingsachterstanden.

Als de klant maar betaalt

29 procent van de eindbeslissers gaat daar nog verder in: zij vinden het acceptabel dat ze een slechte relatie hebben met de klant, zolang hij of zij maar netjes betaalt. Mannen lijken de relatie minder belangrijk te vinden dan vrouwen. Onder de mannen vindt 35 procent een slechte relatie prima als er maar betaald wordt, terwijl slechts 21 procent van de vrouwen er vrede mee heeft.

Ondanks de strenge houding tegenover het betaald krijgen van de rekeningen, geeft drie op de vijf (59%) eindbeslissers hun medewerkers de vrijheid om zelf afspraken te maken bij betalingsachterstanden. Als facturen uiteindelijk niet betaald worden en de financiële administratie er achteraan moet, vindt bijna zestig procent (59%) dat er opslag moet komen op een factuur.

Bedrijfscheck

Onverwachte betaalachterstanden kunnen voorkomen worden door een bedrijfscheck uit te voeren. Maar liefst 73 procent van de beslissers vindt het belangrijk om na het onboarden van een nieuwe klant te blijven screenen op risico’s zoals betalingsachterstanden en faillissementen. En slechts achttien procent van de bedrijven zal geen bedrijfscheck uitvoeren als een klant eenmaal het vertrouwen heeft gewonnen.

David Verheecke, Managing Director Benelux bij Altares Dun & Bradstreet: “Een zakelijke relatie kan nog zo goed zijn; als er niet betaald wordt dan houdt het op den duur op. Oplopende betalingsachterstanden kunnen voor grote problemen zorgen, niet alleen voor de liquiditeit maar ook voor het vertrouwen dat men heeft in een zakenpartner. Bedrijven doen er dan ook verstandig aan om te alle tijde te blijven screenen hoe hun zakenpartners er financieel voor staan. Niet alleen om toekomstige betalingsproblemen te voorkomen, maar ook om tijdig het gesprek aan te kunnen gaan en zo de relatie intact te houden.”

Bron: Credit Expo