De detailhandel heeft in februari 8,5 procent meer omgezet dan in februari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,9 procent lager. De omzet van de non-foodsector groeide met 5,3 procent en de omzet van de foodsector met 10,5 procent. Online is 6,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari precies 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.

Omzet non-foodwinkels ruim 5 procent hoger

De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2023 met 5,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,3 procent lager dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan in februari 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in februari minder omgezet.

Omzet winkels in voedingsmiddelen 10,5 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 10,5 procent meer omzet behaald dan in februari 2022. Het verkoopvolume was 4,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 11,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,6 procent hoger.

Online 6,0 procent meer omgezet

De online omzet was in februari 6,0 procent hoger dan in februari 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 11,2 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,4 procent lager. Van alle deelbranches lag de online omzet in februari 2023 hoger dan in februari 2022.

Bron: CBS