In de publicatie ‘Aan de slag met Digitale Inclusie’ (PDF, 30 pagina’s) is gekeken hoe gemeenten hun digitale dienstverlening voor iedereen toegankelijk maken. Ook voor mensen met net even wat minder digitale ervaring of vaardigheden.

De digitalisering van gemeentelijke dienstverlening heeft veel goeds gebracht. Maar wat nou als iemand het lastig vindt om met digitale apparaten te werken? Weinig gebruik maakt van internet? Of als iemand helemaal geen computer of smartphone heeft. Om de dienstverlening ook voor minder digitaalvaardige inwoners toegankelijk te maken heeft VNG Realisatie de publicatie Aan de slag met Digitale Inclusie! gepubliceerd.

Praktische informatie

VNG Realisatie bracht voor de publicatie heel veel praktische informatie bij elkaar. Van voorbeelden en adviezen van gemeenten en andere organisaties, tot een handige checklist en lees- en kijktips. De publicatie begint bij het begin: hoe krijg je het thema ‘digitale inclusie’ bij alle medewerkers op de agenda? En hoe herken je eigenlijk een ‘minderdigitaalvaardige’.

Vervolgens gaat de publicatie in op wat je als gemeente daadwerkelijk kunt doen. Dat gaat van het ontwikkelen van echt eenvoudige en toegankelijke online diensten tot en met het faciliteren van hulpstructuren. Met dank aan alle gemeenten en organisaties die hebben meegewerkt.

Inclusieve dienstverlening

Gemeenten zijn de meest nabije overheid. Inwoners en ondernemers mogen vertrouwen op een goede dienstverlening. Ook als ze – om wat voor reden dan ook – digitaal net iets minder vaardig zijn. De voorbeelden die in deze publicatie belicht worden, laten zien hoe elke gemeente daaraan zou kunnen werken.

Doelgroepen

De publicatie is bedoeld als steun voor dienstverleners bij de gemeenten, maar is ook interessant voor andere functionarissen (bijvoorbeeld bij bibliotheken) die met de thema’s digitale inclusie en bestrijding van laaggeletterdheid bezig zijn.

Meer informatie

Digitale inclusie: aan de slag met gemeentelijke online dienstverlening (VNGRealisatie, januari 2019)

Bron: VNG