Wie anno 2019 voor het eerst kennismaakt met het vakgebied creditmanagement, krijgt digitalisering met de paplepel ingegoten. Creditmanagement heeft als vakgebied, zowel inhoudelijk als technisch, een lange weg afgelegd. In deze serie van exclusieve interviews hebben we vijf door de wol geverfde (internationale) creditmanagers gevraagd naar hun ervaringen in creditmanagement, de rol van automatisering, digitalisering en hun visie op de toekomst. Hoe hebben zij de veranderingen in het vakgebied ervaren? Is digitale transformatie de ultieme laatste stap in creditmanagement? Welke aspecten zullen voor creditmanagement in zakelijke markten bepalend zijn voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied?

Vandaag is aan het woord: René van Mil

  • Functie: Interim (project-)manager/consultant Credit Risk & Collections
  • Organisatie: Zelfstandig. Diverse beursgenoteerde bedrijven als klant, lid van de Association of Credit Directors & Professionals (AICDP).
  • Omzet (2018): 500 miljoen – 50 miljard euro
  • Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 25

 

 

 

 

 

 

Wat is het grootste verschil tussen het creditmanagement van nu en dat van 15 jaar geleden?

Creditmanagement als functie is steeds meer geïntegreerd geraakt in de bedrijfsvoering. Sommige bedrijven beschouwen werkkapitaal als strategisch en dat zie je terug in opmerkelijk goede resultaten. Denk aan bedrijven als Apple, Dell en HP. Tegelijkertijd zijn er nog steeds bedrijven die creditmanagement als een louter administrerende functie zien. Hier wordt als het ware gestuurd via de achteruitkijkspiegel.

Control is steeds belangrijker geworden. Voorheen bestonden credit policies, controls en werkinstructies te vaak uit goede intenties en boerenverstand. Dit gaf veel ruimte voor interpretatie en uitzonderingen, met niet altijd de beste uitkomsten. Tegenwoordig is dit alles steeds meer geformaliseerd als gevolg van o.a. Sarbanes Oxley en strengere accounting regelgeving.

De beschikbaarheid van goede creditmanagement tools in de markt is toegenomen. De penetratie van dergelijke oplossingen bij bedrijven ligt echter nog steeds verrassend laag. Zeker als je bedenkt dat het rendement op dit type investeringen zeer hoog is en de terugverdientijd minimaal. Nog te veel wordt zwaar geleund op ERP en MS Excel. Hierdoor zijn echt real-time inzicht en voorspelbaarheid nog zelden realiteit. Kortom: een groot kostenbesparingspotentieel dat onbenut blijft.

Welke impact heeft automatisering en digitalisering gehad op jouw manier van werken als creditmanager?

In mijn beginjaren kwam de IT-medewerker nog geprinte openstaande posten lijsten brengen, meters papier per persoon. Met goed geïmplementeerde creditmanagement-software is de openstaande postenlijst voor beheerdoelen verleden tijd. Medewerkers weten precies welke acties er gedaan moeten worden. (Opvolg)acties vergeten is er eigenlijk niet meer bij.

Klantsegmentatie zorgt er voor dat bepaalde klantgroepen een op maat gemaakte behandelstrategie krijgen, met de bijbehorende prioriteiten, middelen en actie. Dit heeft de effectiviteit van debiteurenbeheerders drastisch verbeterd. Risico, cash, kosten en klanttevredenheid zijn nu veel intelligenter te managen.

De creditmanagement-afdeling had ooit nog een printer staan voor het printen van facturen en er was zoiets als “factuurprint-corvee”. Dat is nu natuurlijk ondenkbaar. Facturatie (het zgn. bill presentment gedeelte) verloopt nu vaak via een externe document management partij, die alle fysieke handelingen verricht. Zelfs de data worden automatisch opgehaald. Facturen respectievelijk de content kunnen zo in diverse formats aan de klant aangeleverd worden: papier, pdf, EDI, et cetera.

Welke nieuwe technologie heeft in de afgelopen 15 jaar de allergrootste impact gehad op het werk van de creditmanager?

Door middel van diverse technologische oplossingen zijn grotere hoeveelheden data toegankelijker geworden. Niet alleen stand alone, maar ook gekoppeld aan andere bronnen. Hierdoor zijn betere en snellere rapportages en (trend-)analyses te maken. Hierdoor kom je sneller bij de kern van het probleem dan voorheen. In plaats van algemene indrukken over DSO, overdues ben je als creditmanager veel beter in staat de conditie van de receivables te duiden en daarop te acteren.

Je kunt sneller de diepte in om inzicht te krijgen en verschaffen. Is het landrisico, ons acceptatiebeleid, de betalingstermijnen die we onze klanten gunnen, hebben we kwaliteitsproblemen of hebben we simpelweg een operationeel probleem? Tevreden en financieel gezonde klanten betalen immers meestal op tijd.

Hoe ziet de creditmanagementafdeling er anno 2025 uit en over welke vaardigheden dient de creditmanager dan te beschikken?

Silo’s zijn steeds meer verdwenen en er is steeds meer sprake van integrale ketenprocessen. Waar het klassieke debiteurenbeheer facturen en aanmaningen stuurde, is het creditmanagement nu meer richting order-to-cash (O2C) geëvolueerd.

Een steeds groter deel van de levenscyclus van een order en een klant loopt door O2C heen. Denk aan: master data, onboarding, pricing, billing, contract management, credit risk, fraude-preventie, forecasting & reporting, compliance. De automatiseringsgraad zal verder zijn toegenomen, waardoor veel operationele functies zijn verdwenen. Robotisering en AI, nu nog in de kinderschoenen, zal processen slimmer, goedkoper en schaalbaarder hebben gemaakt.

Dit gaat echter niet met de snelheid die je zou verwachten: de technologie is hierin niet de beperking, maar de bereidheid om verandering te adopteren. Finance is toch een betrekkelijk conservatief domein. Nieuwe spelers bedienen zich snel van de nieuwste ontwikkelingen, bestaande spelers hebben daar meer moeite mee. Zo zijn er al 15 jaar jaar cloud-oplossingen voor creditmanagement, maar heerst de indruk dat dit iets van de laatste paar jaar is.

Creditmanagers zullen steeds meer procesmanagers zijn geworden en dienen steeds meer te beschikken over zgn. 21st century skills als: Samenwerken, Probleemoplossend vermogen, Computational Thinking en Informatievaardigheden. Onze kinderen krijgen dit op school mee in het curriculum. De huidige generatie creditmanagers zal zich dit zelf eigen moeten maken.

Wat betekent de Credit Expo voor het vak?

Een nuttige en leuke manier om up-to-date te blijven, zowel inhoudelijk als qua netwerk. Ik ben er dit jaar dan ook graag weer bij.

Bron: Creditexpo.nl


Credit Expo is bestemd voor eindverantwoordelijken, beleidsbepalers en eindgebruikers van producten en diensten op het gebied van creditmanagement. Als u tot de doelgroep behoort heeft u gratis toegang tot Credit Expo. Zet donderdag 7 november alvast in uw agenda en registreer u vandaag nog via: www.creditexpo.nl/event/registreren