Duitse bedrijven investeren nog steeds graag in Nederland.

Volgens onderzoek van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) hebben zich in ons land een kleine 2.200 ondernemingen gevestigd waarvan ten minste 51 procent in Duitse handen is. Alleen al in de provincie Zuid-Holland bevinden zich 454 Duitse dochterbedrijven, waarmee deze provincie bovenaan de lijst staat. Hekkensluiter is Flevoland met slechts negen vestigingen.

De meeste Duitse dochters zijn actief in de dienstverlening (315), op de voet gevolgd door handelsbemiddeling en groothandel (309). Andere belangrijke branches zijn de machinebouw (214), transport & logistiek (161) en de chemische industrie (120).

“Dit nieuwe onderzoek is een concretisering van onze eerste analyse uit het jaar 2011”, legt DNHK-directeur Axel Gerberding uit. Ten opzichte daarvan zijn de aantallen naar onder bijgesteld, aangezien de Handelskamer de eigendomsverhoudingen nader heeft geanalyseerd en doublures verwijderd heeft. “Het lagere totaalcijfer is dan ook geen indicatie voor een afname in belangstelling”, aldus Gerberding. “Integendeel: Nederland blijft populair onder Duitse investeerders, onder andere omdat het een belangrijke logistieke hubfunctie vervult voor het Duitse achterland.”

De populairste vestigingsplaatsen voor Duitse investeerders zijn de hoofdstad Amsterdam met 176 vestigingen en havenstad Rotterdam met 143. Op enige afstand volgen ’s-Hertogenbosch (55), Eindhoven (50), Utrecht (49) en Breda (45). Maar ook Arnhem (41), Venlo (37), Amersfoort (32) en Schiphol (30) maken deel uit van de landelijke top tien.

Omgekeerd hebben zo’n 5.350 Nederlandse dochterondernemingen zich in Duitsland gevestigd. Zij zijn grotendeels actief in de dienstverlening (1.218), handelsbemiddeling en groothandel (977), vastgoed (448), detailhandel (241) en de bouwsector (232).

“De metropolen oefenen nog steeds de grootste aantrekkingskracht uit”, zegt Gerberding. Zo trekken Duitse dochterbedrijven in Nederland bij voorkeur naar de Randstad, terwijl Nederlandse dochters in Duitsland zich het liefst in steden als Düsseldorf (337), Frankfurt am Main (330), Berlijn (258), Hamburg (210) en München (152) vestigen. “Naast een goede infrastructuur is vooral de aanwezigheid van een lokaal netwerk van belang”, aldus Gerberding.

Bron: www.dnhk.org