Innovatiedochter ABN AMRO rondt proef af.

Via het online crowdfundingplatform Seeds.nl konden geïnteresseerden de afgelopen maanden vanaf 50 euro investeren in vijf ondernemingen. Van die vijf ondernemingen zijn er drie via crowdfunding volledig gefinancierd. Hiermee is ABN AMRO de eerste bank ter wereld die via crowdfunding financiering van (startende) ondernemingen faciliteert.

GreenGraffiti®, een creatief en duurzaam communicatiebureau, haalde als eerste de benodigde EUR 30.000,- op. Yummm! Concepts, producent van een verantwoord tussendoortje voor kinderen YUNO, volgde vorige week door bij 168 investeerders een bedrag op te halen van EUR 35.000,-. Greenjoy, een randstedelijk netwerk van elektrische sloepen, haalde met 116 investeerders EUR 20.000,- op. On the Ground Reporter en We Beat The Mountain wisten hun doelbedrag niet te realiseren. Wel is We Beat The Mountain op dit moment via Seeds in gesprek met een software ontwikkelingsbedrijf dat gaat helpen bij de technische realisatie van het gewenste afvalplatform.

Arthur van de Graaf, manager van Seeds: ‘Drie van de vijf ondernemingen succesvol kunnen crowdfunden, is een erg mooi resultaat. En we hebben met deze proef praktijkervaring op kunnen doen hoe crowdfunding op verschillende manieren waarde kan toevoegen. De komende periode gaan we evalueren en kijken op welke wijze Seeds een vervolg krijgt.”

Seeds is op 24 mei van dit jaar gelanceerd. Crowdfunding gaat uit van het principe dat een grotere groep veelal kleine investeerders een onderneming helpen. Zij brengen niet alleen geld bijeen, maar zijn ook een bron van kennis en ideeën die verder kunnen bijdragen aan het succes van de onderneming. Seeds faciliteerde vervolgens het tot stand komen van de overeenkomst tussen de ondernemer en de investeerder.

Bron: ABN AMRO