Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat geldt voor jou, maar ook voor je werknemers. Het kan daarom verstandig zijn om je te verzekeren tegen eventuele schade die jij of je personeelsleden veroorzaken bij of aan derden. Je wilt immers niet dat een vervelende situatie uitmondt in een juridisch en daarmee financieel conflict. Hieronder schetsen we veelvoorkomende situaties waarbij aansprakelijkheid als bedrijf of werkgever een rol speelt.

Schade veroorzaakt door jou

Hoewel tijdens de coronacrisis veel klantcontact online liep, is het inmiddels weer een tijdje mogelijk om fysiek langs te gaan. Belangrijke afspraken, zoals het bespreken van offertes, beleidsplannen of investeringen zijn momenten waarop je goed voor de dag wilt komen. Maar ook dan kan er wel eens iets misgaan. Wat doe je bijvoorbeeld als je je kop koffie omstoot over de stoelbekleding of laptop van je klant?

Om te voorkomen dat zo’n ongelukje uitmondt in een flinke financiële tegenvaller, is het handig om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Deze verzekering zorgt in bepaalde situaties dat je een vergoeding krijgt voor schade waarvoor jij aansprakelijk bent, maar die je per ongeluk veroorzaakt bij anderen.

Schade door je werknemer of product

Verkoop je een product dat schade bij je klanten veroorzaakt? Bijvoorbeeld een klant die zijn kies kapot bijt op een stukje taart afkomstig uit jouw bakkerij. Of wat dacht je van een nieuwe werknemer in je restaurant die rode wijn morst over het dure pak van een gast?

In deze gevallen kun je met een bedrijfsverzekering financiële risico’s afdekken. Zulke schade wordt dan namelijk vaak gewoon vergoed. Ook in de volgende situaties is het handig om een verzekering te hebben:

  • Eén van uw gastvrouwen staat op de CreditExpo 2022 en stoot daar een statafel om met dure apparatuur van een klant. Deze zijn allemaal kapot en u wordt hiervoor aansprakelijk gesteld.
  • Tijdens het verbouwen van de keuken van uw klant loopt u met een zwaar keukenblad door huis en slaat deze per ongeluk tegen een muur aan. De muur is beschadigd en moet helemaal hersteld worden.
  • U wordt ingehuurd op locatie voor het geven van een training, waarvoor u een scherm gebruikt. Eén van de deelnemers struikelt over de kabels van het scherm en breekt zijn pols. U wordt hiervoor aansprakelijk gesteld.
  • Eén van de medewerkers van uw hoveniersbedrijf botst met de grasmaaier tegen het schuurtje van een klant. Het schuurtje heeft schade en u wordt hiervoor aansprakelijk gesteld.

Letselschade bij je werknemer

Vaak het laatste waar je als ondernemer mee te maken wilt krijgen: letselschade. Werknemers die tijdens het uitvoeren van zijn of haar werkzaamheden gewond raken, maar ook klanten die uitglijden over de zojuist gedweilde vloer uitglijden en iets breken. Zoiets wil je uiteraard koste wat het kost voorkomen.

Mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan hoop je natuurlijk ten eerste dat het goed gaat met je werknemer of klant. Maar het is voor iedere betrokkene ook belangrijk dat een ongeval niet ook nog voor een financiële strop zorgt. Dus ook in deze situatie is het aan te raden om je verzekeringen te controleren, zodat je voorbereid bent op ongevallen.

Voorbereid op allerlei omstandigheden

Naast deze drie voorbeelden bestaan er nog meer vervelende omstandigheden waar je met klanten, werknemers of leveranciers tegenaan kan lopen. Om voorbereid te zijn op de meeste situaties is het daarom verstandig om goed naar je verzekeringen te kijken. Tegen welke financiële risico’s heb jij jezelf beschermd? Hoe beter je je verzekerd hebt, hoe gemakkelijker je deze situaties kunt afhandelen. Zo voorkom je dat het een financiële kwestie of misschien zelfs een juridisch conflict wordt.

Bron: Credit Expo  / Centraal Beheer