DSO: Days Sales Outstanding is wereldwijd een bekend begrip. Toch is niet iedereen even positief over deze ratio.

Ikzelf ben eigenlijk ook geen voorstander van de DSO. Het is absoluut een goede ratio om een benchmark mee uit te voeren, maar als graadmeter voor individueel succes voldoet het niet. Hier zijn verschillende redenen voor.

DSO: alles op één hoop

Allereerst zijn er heel wat verschillende formules om de DSO-ratio te berekenen. Al deze berekeningen leveren verschillende resultaten op, wat de betrouwbaarheid van de resultaten in twijfel trekt. Ten tweede is de DSO het gemiddelde van grote en kleine bedragen, ‘goede’ en ‘slechte’ betalers en is het gebaseerd op beide lange en korte betaaltermijnen. Dit zorgt ervoor dat wanneer u een uitzonderlijk hoge factuur met een lang betaaltermijn heeft, er een extreem laat betaalde factuur openstaat of een maand heeft waarin u weinig verkoopt, dit een negatief beeld geeft over uw DSO-cijfer.

DSO geeft soms een te positief beeld

Er zijn ook gevallen waarin de DSO uw situatie positiever schat dan deze in werkelijkheid is. Denk maar aan een maand waarin u bovengemiddeld verkoopt. En wat doet u met verdachte of incorrecte facturen? Laat u deze meewegen of niet? De DSO-ratio geeft ook geen voorspelling van de toekomst. Omdat er geen koppeling wordt gemaakt met de financiële gezondheid van uw portefeuille, kan het DSO-cijfer daarom snel veranderen. U hebt geen garantie dat een klant die, ondanks financiële problemen, vandaag op tijd betaalt, dat morgen ook zal doen.

DSO: niet voor finance, wel voor sales

Dit betekent niet dat DSO-ratio onbelangrijk is. Aandacht besteden aan deze ratio is het begin van een doordacht credit management beleid. Vergeet niet dat heel veel ondernemingen alsnog benchmarks uitvoeren op basis van DSO. Een goede DSO score geeft u een duidelijke indicatie van uw werkwijze en hoe uw klanten betalen. Het levert u dus een positief imago op.

In mijn mening moet de DSO vooral een indicator zijn, en geen KPI voor de Finance afdeling. Maar vanwege het positieve imago is het wel een goed idee om de DSO als KPI te gebruiken op de Sales afdeling. Wat is uw mening?

Bron: Graydon Blog