Onlangs implementeerde Dudok Wonen de credit management software van Credit Tools. Hiermee wordt het huurincassoproces verregaand geautomatiseerd waardoor er meer tijd en ruimte ontstaat voor persoonlijk klantcontact. Dat past bij de visie van Dudok Wonen op de zorg voor wonen.

Al geruime tijd werkt Dudok Wonen met het ERP-pakket Viewpoint. Tot voor kort gebruikten zij dit pakket ook voor de financiële administratie en daarmee het innen van de huur. Dudok Wonen liep echter aan tegen de beperkte mogelijkheden op het gebied van digitalisering van de werkzaamheden. Het automatisch verzenden van brieven was bijvoorbeeld slechts één keer per maand mogelijk en de opvolging verliep handmatig aan de hand van bellijsten. Ook de klantinformatie was niet direct inzichtelijk. Om dit proces sterk te automatiseren koos Dudok Wonen voor een aanvullend credit managementpakket; CreditManager van Credit Tools.

Klantsegmentatie en workflows

“De procesautomatisering leidt tot een grote efficiencyslag. Niet alleen hebben we meer zicht op huurachterstanden en toezeggingen, we weten precies wat onze DSO is en welke activiteiten er dagelijks opgepakt moeten worden. Overall levert ons dat meer mogelijkheden en tijd op om onze huurders makkelijker, sneller en persoonlijker benaderen; op een manier die bij hen past. Dat is precies waar we onze focus op willen leggen. Klantsegmentatie en workflows spelen voor ons dan ook een grote rol. Zo kunnen we jonge huurders bijvoorbeeld benaderen via sms of e-mail met de mogelijkheid direct per e-mail te betalen. Voor oudere huurders werkt contact per post of telefoon soms beter. Contact op maat dus. Dat heeft ook zeker zijn voordelen in het samen maken van afspraken en het oplossen van mogelijke betaalproblemen”, vertelt Martin Hordijk, medewerker Incasso & Woonfraude bij Dudok Wonen.

“In de toekomst verwachten we de klantsegmentatie en daarmee de workflows verder uit te breiden met bijvoorbeeld segmentatie op type woning en klant. Ook de module Automatische Incasso is voor ons een interessante ontwikkeling. Naast dat een rekening hiermee sneller wordt betaald, ook als het om kleine bedragen gaat, is het ook goedkoper om de rekening te innen. Er hoeft tenslotte geen post verstuurd te worden. We zien zeker voldoende mogelijkheden om de credit management software verder uit te nutten.”

Bron: Credit Expo / Credit Tools