"Schuld is de nieuwe volksziekte", een titel die ik de afgelopen weken online een paar keer zag langskomen. Vaccins waren er nog niet, maar de oorzaak van het virus was wel duidelijk, de incassobureaus. Harde taal, van onbegrepen consumenten. Dat het imago van de incassosector niet goed is mag voor niemand een verrassing zijn.
Maar desondanks was ik enigszins verrast. Want waarom zijn de incassobureaus de oorzaak van het virus? Zijn de mensen die de schulden maken niet de oorzaak van deze ‘volksziekte'? Maar hoe je het ook went of keert ik denk dat de incassosector prima in staat is om voor het vaccin te zorgen. Virus of niet.

Doktertje spelen

Een slecht imago onder consumenten. Ik weet er helaas alles van. Al meer dan 26 jaar ben ik actief in de klantcontact branche. Een geweldig vak, maar ook een die te kampen heeft met een slecht imago. Onnodig als jij het mij vraagt. Er zijn namelijk mogelijkheden om dit te "genezen". Zo ook in de incassobranche. Iedereen kan doktertje spelen en een vaccin ontwikkelen tegen dit slechte imago. Het recept hiervoor zie ik als volgt: ‘Verschaf te allen tijden duidelijkheid door helder en transparant te communiceren. Kuur afmaken.'

Zo simpel kan het soms zijn. Als een debiteur namelijk bij de koop al duidelijk wordt verteld wat van hem/haar wordt verwacht, dan zal het (incasso)proces op een andere manier verlopen. Daar ben ik van overtuigd en zie het resultaat hiervan iedere dag voorbij komen. Klantvriendelijkheid levert vaak meer resultaat op dan u denkt. En daar wordt de eerste stap naar een positiever imago al gezet. Er is vaak geen vaccin nodig, als iedereen op de hoogte is van de risico's en het behandelplan.

Koopziek

Maar het gaat natuurlijk niet altijd zoals je hoopt. Want al schrijf je nog zoveel recepten uit, sommige mensen blijven helaas ziek. Deze groep blijft leningen afsluiten of kampen met een koopverslaving. Een vervelende situatie, want het geld moet worden geïnd. Maar de wijze waarop je dit aanpakt heb je als incassobureau doet nog altijd zelf in de hand.

Mensen die ziek zijn, moet je helpen. Niet alleen omdat je te maken hebt met normen en waarden, ook economisch gezien is dit tactischer. Want als steeds meer consumenten in de problemen gaan komen dan kan dat enkel maar nadelige gevolgen hebben voor de sector waarin u werkzaam bent. Niemand wordt toch gelukkig van het kopen van vorderingen en bewust een klantrelatie beëindigen?

De debiteur van vandaag, moet morgen ook nog klant zijn

Maar voor men start met het uitschrijven van recepten, moet er eerst goed overleg plaatsvinden met de opdrachtgevers. Het moet ook voor hen duidelijk zijn dat er altijd debiteuren zijn die langere behandeling nodig hebben. De debiteur van vandaag moet morgen ook nog klant zijn. Het is geen gemakkelijk proces, dat besef ik absoluut. Maar om het imago van de branche te verbeteren, moet je eerst de ziekte erkennen. Dat is de eerste fase in het behandelproces van deze ‘volksziekte'.

Bron: creditexpo.nl