Essent sluit zich aan bij NSR (Nederlandse Schuldhulproute) om klanten met geldzorgen beter te kunnen helpen. De energieleverancier wijst klanten met betalingsachterstanden op hulplijn 0800-8115 en Geldfit.nl, de laagdrempelige route voor hulp bij geldzorgen. Met de aansluiting krijgen zo’n 3 miljoen klanten van Essent, energiedirect.nl en Vandebron direct toegang tot de gratis hulproute.

Een gezamenlijke aanpak tegen geldzorgen is hard nodig, zegt Henriëtte Setz (Directeur Operations, Essent): ‘Het is een complex probleem dat we niet alleen kunnen oplossen. We doen er al alles aan om de energierekening zo betaalbaar mogelijk te maken, maar zeker met deze stijgende energieprijzen is meer en specifiekere hulp nodig.’ Daarom wil Essent naast de onlangs gelanceerde energieroute nu ook als NSR-partner breder samenwerken tegen geldzorgen. ‘NSR brengt bedrijven, gemeenten en hulpinterventies samen in één platform, waardoor we klanten sneller en beter kunnen helpen’, aldus Setz.

‘Klanten bouwen onzichtbare schulden op’

Hoewel de stijgende energieprijzen niet direct tot meer betalingsproblemen leiden, maakt Setz zich grote zorgen: ‘De winter was mild en nu de zomer eraan komt, zetten mensen hun verwarming lager of zelfs uit. We zien nú dus nog geen grote betalingsproblemen, maar mensen verhogen hun termijnbedrag niet mee met de oplopende energieprijzen. Dat betekent dat klanten richting de winter onzichtbare schulden opbouwen en in 2023 ineens flink moeten bijbetalen.’

Preventieve hulp en perspectief

Essent maakt klanten met betalingsachterstanden proactief bewust van de bijbetalingen en wijst hen op de route voor passende hulp. Dit handelingsperspectief is essentieel, zegt Paul Bakker (strategisch adviseur NSR): ‘Hoe eerder mensen in contact komen met de juiste hulp, hoe beter zij in staat zijn om schulden te voorkomen’. Daarom slaan Essent en NSR de handen ineen. ‘Alleen samen kunnen we de schuldproblematiek aanpakken en kwetsbare mensen weer perspectief bieden.’

Steeds meer kwetsbare doelgroepen

Geldzorgen treffen steeds meer doelgroepen, ziet Setz. ‘Het raakt mij dat juist mensen die de maatschappij draaiende houden het ook steeds moeilijker krijgen. Denk aan mensen in de zorg of op Schiphol.’ Bakker ziet dit probleem ook: ‘Mensen met laag- en middeninkomens zijn vaak geneigd om nog harder te gaan werken, maar dat houd je op lange termijn niet vol.’

Hulp zoeken rechtstreeks bij de overheid of een schuldeiser is niet altijd makkelijk, weet Bakker. Daarom biedt NSR met Geldfit een neutraal platform: ‘Mensen durven eerder om hulp te vragen, waardoor schulden beperkt of zelfs voorkomen worden. Zo brengen we een Nederland zonder schuldzorgen samen steeds dichterbij.’

Bron: NSR