Voor Thea Vletter, directeur bij Dorothea Fleurs, was het al vroeg in haar leven duidelijk in welke branche zij zou gaan werken. Haar vader, zelf bloemenkweker, nam vroeger altijd verse bloemen mee naar huis. Op 6-jarige leeftijd besloot Thea dat deze bloemen te mooi waren om voor haar zelf te houden en ze sprak haar handelaarsbloed aan: ze ging langs de deuren om deze bloemen te verkopen. Later namen haar broers, ook werkzaam in de bloemenbranche, rozen voor haar mee, welke ze ook weer tegen een leuke prijs wist te verkopen. Thea wist het zeker: in de bloemen & planten lag haar toekomst. In 1995 richtte Thea dan ook Dorothea Fleurs op.

Digitalisering zorgt voor vooruitgang, maar kent ook negatieve punten

Dorothea Fleurs handelt al meer dan 15 jaar in bloemen, planten en boeketten. Elke ochtend staat directrice Thea om 3.15 uur op om ervoor te zorgen dat ze de beste deal sluit op de bloemenveiling. De avond ervoor heeft zij online de meest interessante partijen al gereserveerd. “Vroeger ging dit wel anders. Dan moest je echt elke klok afrijden. Van Aalsmeer naar Rijnsburg om vervolgens nog door te rijden naar Naaldwijk. Door de digitalisering kan ik nu de veilingen direct onder elkaar volgen op mijn scherm en op die manier de meest voordelige partij kopen. Dat scheelt een hoop tijd.”

Toch heeft deze digitalisering ook een zeer negatieve stempel gedrukt op de supply chain volgens Thea: “Vroeger waren wij de schakel tussen de veiling en de supermarkten, kiosken en bloemenwinkels. Omdat de verkoop nu vooral online gaat koopt een aantal van mijn klanten nu zelf rechtstreeks op de veiling. Hierdoor wordt onze bedrijfstak steeds minder noodzakelijk. Door het zoeken naar interessante partijen bloemen en/of planten en door kant-en-klare boeketten en geschenken aan te bieden probeer ik mijn toegevoegde waarde te laten zien. Maar het is hard werken en we hebben het niet gemakkelijk gehad de laatste tijd”.

Lees het volledige artikel op de website van Euler Hermes.

Bron: Euler Hermes