Twaalf maanden na de start van hun pan-EMEA-partnership stellen Experian en Mitek het bankwezen en e-commerceorganisaties in staat om de identiteit van miljoenen consumenten te verifiëren. Consumenten krijgen hiermee snel en veilig toegang tot nieuwe services.

De Mobile Verify®-oplossing van Mitek is geïntegreerd in CrossCore™, het antifraudeplatform van Experian. Het platform maakt gebruik van artificial intelligence (AI) om de authenticiteit, geldigheid en echtheid van identiteitsdocumenten te verifiëren. Zakelijke klanten van Experian kunnen de technologie daarnaast gebruiken om te bewijzen dat de persoon die het identiteitsdocument overlegt, ook daadwerkelijk de betreffende persoon is. Online aanvragers wordt gevraagd een selfie te nemen, die vervolgens door geavanceerde gezichtsvergelijkingsalgoritmen automatisch wordt vergeleken met de foto op het identiteitsdocument.

Recent onderzoek van Experian (PDF, 16 pagina’s, Engelstalig) laat zien dat bedrijven steeds meer focus leggen op het analyseren van de impact van fraude op hun bedrijfsresultaten. Toch gelooft vooralsnog slechts de helft van de bedrijven dat ze écht inzicht hebben in hoe fraude hun resultaten beïnvloedt.

René Hendrikse, Vice-President en Managing Director for EMEA van Mitek: “De blootstelling aan eerder onbekende risico’s is flink toegenomen. Fraudeurs blijven nieuwe manieren vinden om illegaal toegang te krijgen tot financiële producten. De combinatie van de geavanceerde identiteitsoplossingen van Mitek en het toonaangevende fraudepreventie- en identiteitsplatform van Experian heeft geresulteerd in een geconsolideerd succes bij het aanbieden van digitale onboarding-oplossingen voor bedrijven.”

Om deze groeiende bedreigingen te tackelen, creëerde de Europese Unie in samenwerking met het Verenigd Koninkrijk de Second Payment Services Directive (PSD2). PSD2 ging per februari 2019 in en vraagt van bedrijven om vóór februari 2020 nieuwe authenticatiemethodes in te voeren voor het verminderen van risico’s en fraude. De geïntegreerde oplossingen van Mitek en Experian spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van bedrijven om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen.

Francesco Nazzarri, Managing Director of Commercial Strategy bij Experian, Verenigd Koninkrijk en Ierland en EMEA: “Bij Experian beseffen we maar al te goed met welke uitdagingen bedrijven te maken krijgen en weten we dat identiteitsverificatie een sleutelrol speelt in het voorkomen van onlinefraude. In combinatie met het gebruik van andere data verzameld via mobiele apparaten en geavanceerde analytics, kan dit bijdragen aan het detecteren van fraude en verdachte activiteiten. En dat zonder de ervaring van het individu uit het oog te verliezen. De integratie van Miteks geavanceerde technologie in ons solide fraude-ecosysteem verrijkt ons platform en ondersteunt bedrijven bij het voorkomen van fraude.”

Beide bedrijven zijn aanwezig tijdens Money20/20 Europe dat plaatsvindt van 3 tot en met 5 juni 2019 in Amsterdam. Money20/20 is het grootste wereldwijde event waar de volledige betalingsindustrie, fintech- en financiële-dienstverleningssector samenkomt om de nieuwste oplossingen te tonen en de visie op de toekomst van geld te delen.

Bron: Experian