Dat blijkt uit periodiek onderzoek van EY onder 100 ondernemers en managers binnen de sector.

Maar liefst 63% van de respondenten geeft aan dat de marktpositie van de sector de afgelopen vier jaar is verzwakt.  Over de verwachtingen ten aanzien van de marktpositie van de sector zijn de respondenten  voorzichtig.  Ruim 80% van de ondervraagden verwacht dat de marktpositie van de Nederlandse sector Transport en Logistiek de komende vier jaar zal verzwakken of gelijk zal blijven.

Marcel Huizer van EY: “In onze praktijk herkennen wij de enorme prijsdruk en toenemende concurrentie waarmee de sector nog steeds te kampen heeft. Hierdoor is het voor veel ondernemers noodzakelijk geworden om te zoeken naar kansen en nieuwe mogelijkheden om de continuïteit van de onderneming in de toekomst te waarborgen. Ook wordt veel gezocht naar mogelijkheden om structurele en lange termijn besparingen op kosten te kunnen realiseren.

Flexibel en innovatief op weg

De respondenten noemen flexibel kunnen inspelen op wisselingen in de markt (85%) de  belangrijkste factor om de komende twee jaren concurrerend te kunnen blijven. Daarnaast ligt de strategische focus op innovatie en/of het kunnen aanbieden van nieuwe diensten en activiteiten (54%). Ook speelt het verduurzamen van de bedrijfsvoering een belangrijke rol. 40% van de ondervraagden geeft aan dit een belangrijke factor te vinden om mee te kunnen blijven spelen in de markt en hebben duurzaamheid hoog op de strategische agenda staan.  

Lichtpunt

Ten opzichte van 3 jaar geleden zijn de respondenten positiever over de economische waarde van hun onderneming. 35% van alle deelnemers geeft aan dat de economische waarde van de onderneming licht tot fors is toegenomen. De grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) zijn zelfs nog positiever. 44% van hen geeft aan dat de economische waarde van de onderneming fors is toegenomen.

Huizer: “ Deze uitslag is opvallend en duidt wellicht op een klein lichtpuntje in deze moeilijke tijden. Ondernemers in de Transport en Logistieke sector hebben voortdurend te maken met veel invloeden van buitenaf die de bedrijfsvoering negatief beïnvloeden maar zien desondanks kans om de waarde van de eigen organisatie blijvend te verhogen.”

Bron: www.ey.com/NL