De Amsterdamse Fietsfabriek is onlangs failliet verklaard. De bekende fietsenmaker heeft vanwege hoge schulden zelf faillissement aangevraagd. Volgens de klanten van de Fietsfabriek was het een logistieke chaos.
Volgens de curator heeft De Fietsfabriek meer dan een miljoen euro schuld. Ingewijden melden dat het om 1,2 miljoen euro gaat op een jaaromzet van drie miljoen, aldus het Parool. Het bedrijf telt zestig werknemers, waarvoor ontslag is aangevraagd. Er zijn veel schuldeisers.

In Parool spreken de klanten zich uit over de slechte logistiek bij de Fietsfabriek.
Het leek een succesverhaal. Heel Amsterdam werd geteisterd door de FietsHummer met bijpassend moeders en kroost. Maar een financieel succes was De Fietsfabriek niet.
Dat zeggen dealers, franchisehouders en de ontwerper van de bakfiets. En dat ondanks de torenhoge prijzen die werden gevraagd voor de fietsen. Fietsen werden niet of te laat geleverd, de kwaliteit was slecht en er werd zelden betaald. 

Wat zeggen de klanten?
De dealers klagen in Parool. Nico Wassenaar van Kunst en Fietswerk uit Zutphen zegt:
''In 2007 zijn we dealer geworden. Na driekwart jaar besloten we weer te stoppen. Van een boekhouding was geen sprake, het voorraadbeheer een rommeltje, de kwaliteit werd steeds slechter. We hebben fietsen gehad die zeven keer heen en weer moesten. "

"Begin vorig jaar zijn we er uitgestapt,'' zegt Suzanne Hansen van de voormalige Fietsfabriek Groningen.''Er waren te veel leveringsproblemen. Ze zeiden dat de fietsen niet zouden roesten, maar dat deden ze wel. Als je daar kritiek op had, dan werd dat intimiderend weggeblazen.''

Een buitenlandse dealer zegt in Parool: ''Het was onder de winkeliers al jaren duidelijk dat de zaak op omvallen stond. Ze deden voortdurend domme dingen met geld. Er werd nooit iets op papier gezet. Dat was niet nodig.''

In de ‘dode hoek'?
Toch is het jammer. We moeten het in Nederland juist hebben van leuke ondernemers in het MKB die geweldige, en bovendien exclusieve, producten (kunnen) maken op basis van make-to-order of build-to-order.

De Fietsfabriek kreeg het, ondanks het grote succes van de fietsen in de markt, niet voor elkaar. Is er misschien een gebrek aan direct toepasbare logistieke kennis voor MKB-ondernemers? Zitten die ondernemers misschien in de ‘dode hoek' van opleidingen, adviseurs en topinstituten?

Ik denk dat het de hoogste tijd is voor een opgefriste cursus ‘Op Tijd Leveren' (zoals die vroeger door de vLm werd gegeven). EVO, vLm en Syntens mogen het idee zo van me hebben; van het maken van succesvolle producten, naar het succesvol maken van producten!  Voor de fietsfabriek is het doek helaas al gevallen en komt de cursus te laat.

Bron: www.delaatstemeter.nl