De Duitse FinTech-startup troy, gespecialiseerd in klantvriendelijke digitale incasso, breidt zich uit naar Nederland. De hoge mate van digitalisering in ons land, de grote maatschappelijke relevantie en de gevoeligheid waarmee het onderwerp incasso wordt behandeld, maken Nederland tot de ideale markt voor de eerste stap in de internationale expansie van troy. Daarnaast speelt troy in op de vraag van opdrachtgevers die ook in Nederland gebruik willen maken van zijn incassodiensten. Het kantoor wordt geleid door managing director Daniela Straube.

Voor een positieve customer experience zet troy in op een prettige, uitnodigende toon in combinatie met transparantie en nieuwe technologie. Opdrachtgevers en klanten hebben realtime inzicht in alle communicatie binnen het incassoproces, waardoor de voorgeschiedenis, de status en de volgende stappen volledig transparant zijn. troy maakt gebruik van de communicatiekanalen die de klant prefereert, waaronder uiteraard e-mail, sms of messenger services. Dit maakt het debiteurenbeheer voor alle betrokken partijen snel en efficiënt.

troy werd in 2017 opgericht door Philip Rürup en Till Völzke en heeft kantoren in het Duitse Lippstadt en Hamburg. Eind 2019 werd troy door SAP.iO, de startup accelerator van SAP, geselecteerd als een van de zes Europese startups voor het eerste acceleratorprogramma voor FinTechs. troy ontwikkelde binnen tien weken een applicatie voor de integratie van haar incassodiensten in het financiële systeem van de Duitse softwarereus.

In maart 2020 heeft troy, als reactie op de coronacrisis, het “troy together”-initiatief gelanceerd (www.troytogether.de). Het initiatief ondersteunt opdrachtgevers van troy bij het opstellen van ongecompliceerde individuele regelingen, inclusief het afzien van claims, voor klanten die als gevolg van de crisis met betalingsproblemen kampen.

Philip Rürup, oprichter en directeur van troy, legt de expansiekoers uit: “Incasso en consumentenbescherming gaan hand in hand. In Nederland wordt het onderwerp net zo gevoelig behandeld als in Duitsland, maar ook pragmatisch. Door de hogere mate van digitalisering is de samenleving sterker bereid om snel en efficiënt te communiceren via digitale kanalen. Dit betreft ook incassoprocessen. Nederland is daarom een logische eerste stap in onze internationale expansie. Met Daniela Straube hebben we nu ook de perfecte collega in ons team om deze uitbreiding tot een succes te maken.”

Daniela Straube trad op 1 januari 2020 toe tot het managementteam van troy en concentreert zich als managing director op de opbouw van het Nederlandse kantoor in Lemmer. De ervaren manager was in haar voormalige functie bij Arvato Financial Solutions verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het incassobedrijf in de Benelux en Frankrijk.

Daniela Straube: “Bedrijven investeren veel tijd en geld om klanten te winnen. Als er een incassoproces plaatsvindt, betekent dit vaak het einde van een voorheen goede klantrelatie. Dit terwijl de helft van de klanten een achterstand oploopt doordat ze simpelweg vergeten te betalen of door een onvoorziene gebeurtenis. Ook als gevolg van de coronacrisis hebben consumenten en bedrijven in toenemende mate te maken met betalingsmoeilijkheden en liquiditeitsknelpunten. Wij geloven dat een goede customer experience juist tijdens deze crisis helpt om klanten ook na een incassoproces te behouden. troy is ontwikkeld met de missie om dit mogelijk te maken. Ik kijk uit naar het uitbouwen van onze diensten in Nederland en de introductie van de troy customer experience op de Nederlandse markt.”

Bron: Creditexpo.nl