Rabobank start een initiatief met bol.com om Nederlandse ondernemers die verkopen via bol.com, snel toegang te geven tot een financiering van de Rabobank. Door deze samenwerking weten partners van bol.com binnen 15 minuten wat de mogelijkheden zijn om te lenen. Ook kunnen zij flexibel aflossen. Bol.com is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste online retailplatform van de Benelux waar inmiddels meer dan 43.000 lokale ondernemers hun artikelen verkopen. Het Flexibele Financiering initiatief van Rabobank maakt het voor partners van bol.com makkelijker om snel te groeien, dankzij de beschikbaarheid van flexibel werkkapitaal. Het is voor het eerst dat Rabobank en bol.com op deze manier samenwerken. Naar verwachting zullen honderden partners van bol.com hier in 2021 al gebruik van maken.

Uniek is dat Rabobank, uiteraard met toestemming van de partner van bol.com, de verkoopdata van het bol.com platform gebruikt. Dit bespaart de partner van bol.com veel werk en tijd. Want mede dankzij de data van het platform is het binnen 15 minuten duidelijk wat de partner kan lenen en tegen welke voorwaarden. De lening wordt vervolgens afgesloten tussen de Rabobank en de partner van bol.com. De partners van bol.com kunnen bankieren bij de Rabobank, ING of ABN AMRO om in aanmerking te komen voor de Flexibele Financiering en bol.com ontvangt geen commissie over de aanmeldingen.

Seizoenspieken opvangen

Bij de aflossing wordt rekening gehouden met de daadwerkelijke omzet van de partner van bol.com. Zij betalen de lening bij de Rabobank vervolgens binnen 3 tot 12 maanden af. De lening kan worden gebruikt voor investeringen in voorraad om bijvoorbeeld zogenoemde ‘seizoenspieken’ op te vangen, denk aan het seizoen voor barbecues of airconditioners.

Marcel Gerritsen, directeur Strategie & Innovatie Bedrijven van Rabobank: “Als coöperatieve bank willen we ondernemers laten bankieren op de manier die hen het beste past en waar het hen het beste past. Bijvoorbeeld door onze dienstverlening aan te bieden via boekhoudprogramma’s en verkoopplatforms waar ondernemers dagelijks met hun bedrijf bezig zijn. Dat scheelt hen een heleboel tijd. We noemen dit ‘banking as a service’. De ondernemer hoeft alleen toestemming te geven om zijn data met ons te delen waarna wij direct kunnen voorrekenen wat er financieel mogelijk is. De daadwerkelijke omzet bepaalt vervolgens de financieringslasten. De samenwerking met bol.com is hier een mooi voorbeeld van. We versterken elkaar en helpen de partners van bol.com in hun groei. Onze status als gevestigde bank is daarbij belangrijk. We zijn volledig ingericht om met grote zorgvuldigheid met geld en data om te gaan. Dat biedt gebruikers vertrouwen en zekerheid.”

Margaret Versteden, directeur Platform bij bol.com: “Bol.com is een platform, inmiddels wordt 60% van onze omzet gedaan door partners van bol.com. Dat zijn ruim 43.000 partners en we ondersteunen hen actief bij het succesvol verkopen via bol.com. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met de verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. We werken hierin graag samen met gevestigde, lokale partijen die aanvullende diensten ontwikkelen voor onze verkooppartners. Rabobank is hier op het gebied van financiering een mooi voorbeeld van. De verkoophistorie van bol.com partners kan ze nu helpen bij het verkrijgen van een flexibele lening die uniek is in de Nederlandse markt en die partners helpt om seizoenspieken makkelijker op te vangen.”