De foodservice markt groeit in 2016. Toeleverende groothandels profiteren vooral van de omzetgroei in de horeca.

Deze groothandels bedienen samen een markt van bijna 6,5 miljard euro waarin de verhoudingen verschuiven. Door digitalisering is e-commerce steeds meer de standaard en door de toenemende bezorgactiviteiten van supermarkten neemt de concurrentie toe. Dit stelt ING Economisch Bureau in de nieuwe Sectorvisie Foodservice.

Vooral omzetgroei horeca is positief voor foodservice groothandel

De omzet van bedrijven in de horeca, catering en fastservice en hun leveranciers lift in 2016 mee op de groei van de consumentenbestedingen. Consumenten eten en drinken weer frequenter en uitgebreider buiten de deur en daardoor zien groothandels hun leveringen aan de horeca toenemen. De omzetgroei in andere marktsegmenten, zoals zorginstellingen en lunchrooms in warenhuizen en winkels is minder sterk.

Foodservice groothandels zijn samen goed voor bijna negentig procent van de branche omzet, tien procent komt voor rekening van logistiek dienstverleners en supermarkten. Steeds meer supermarkten starten met het bezorgen van boodschappen en maaltijden en richten zich daarmee onder andere op zorginstellingen, een markt die foodservice groothandels van oudsher bedienen.

Digitalisering maakt van e-commerce de standaard

Aanhoudende digitalisering speelt een grote rol in de dagelijkse processen van groothandels. Bestellingen worden grotendeels online verwerkt en de hoeveelheid productspecificaties die klanten online kunnen raadplegen neemt toe. Investeringen in ict-systemen en software winnen aan belang en schaalvoordelen vergroten de afstand tussen de grote en kleine leveranciers.

Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING: “De groothandel brengt niet alleen producten van A naar B maar draagt ook alle productinformatie over aan klanten. Van leveranciers wordt steeds meer transparantie gevraagd, mede door de maatschappelijke aandacht voor voeding. Voor groothandels is het ontsluiten van alle kennis over de samenstelling van producten en de bewerkingen in de productieketen een belangrijke asset. ”

Bron: ING