Onder invloed van maatschappelijke- en technologische ontwikkelingen wordt van creditmanagementbedrijven verwacht dat ze op tijd anticiperen op ontwikkelingen en daar nieuwe oplossingen voor vinden. Dat noodzaakt high performancemanagement en -medewerkers. Nieuw talent werven is daarom essentieel voor de creditmanagementcategorie. Maar de arbeidsmarkt is overspannen en young professionals zijn schaars. Hoe vinden wij onze medewerkers van morgen?

VCMB heeft dr. Jos Ahlers, coauteur van Generatie Z – verlangen naar verandering, uitgenodigd om in een keynote op Credit Expo 2022 zijn kennis en inzichten te delen over de hoogopgeleide Z-generatie die de creditmanagementbranche nodig heeft om onze toekomstbestendigheid te borgen. Een presentatie die heel entertainend beloofd te worden en inzichten oplevert die je niet alleen voor je werk, maar zeker ook in je privésituatie goed van pas komen.

Boeiend

Generatie Z is tussen 1995 en 2012 geboren. Voor een deel gaan ze nog naar school, maar het oudste deel van de Z-generatie is al aan het werk of gaat binnenkort een baan zoeken. Z’ers zijn hoogopgeleide digital natives, opgegroeid met technologie. Ongevoelig voor hiërarchie en de traditionele carrièreladder. Inspireren is belangrijker dan motiveren. Als het niet boeit haken ze binnen drie seconden af. Traditionele personeelswerving voor Z’ers is kansloos.

Pyramides

Creditmanagementorganisaties zijn nog vaak hiërarchisch, top down georganiseerd. Die manier van werken trekt een Z’er echt niet. Z’ers gedragen zich niet als werknemers, maar als mini-ondernemers met de ambitie betekenisvol bij te dragen. Werk en privé lopen dwars door elkaar heen. Ze werken autonoom en stapelen projecten en banen. Daarbij maken ze gebruik van samenwerknetwerken, big data en kunstmatige intelligentie. Die bouwstenen zijn (ook) essentieel voor creditmanagementinnovatie en continuïteit.

De rol van werken is veranderd

Voor de voorgaande generaties was werk identiteit bepalend. Z’ers zien werk als een onderdeel van hun ontwikkeling en willen die ontwikkeling voelen en ervaren in hun baan. Het team waarin ze werken is daarvoor erg belangrijk. Ze willen leren van ervaren collega’s. Niet in een training of cursus, maar rechtstreeks op de werkvloer.

Managers van morgen

Om Z’ers te interesseren voor creditmanagement moeten we niet vanuit de hiërarchie, maar vanuit de inhoud in gesprek gaan met jongeren. Luisteren naar Z’ers en op hun voorwaarden, in hun taal en op hun manier willen samenwerken. Dat vraagt een andere organisatie, netwerkstructuren en variabele teams die ruimte geven voor zelfontplooiing en sociale activiteiten.

De managers van morgen zijn Z’ers. Die zijn schaars, worden hard gezocht en goed betaald. Om Z’ers binnen te halen en te houden, moeten we ze om te beginnen leren kennen en begrijpen. Daarvoor heeft VCMB dr. Jos Ahlers uitgenodigd tijdens de Credit Expo op dinsdag 8 november a.s. in zaal Dexter 19 van 15:45 tot 16:45 uur.

Bron: VCMB