Tijdens Credit Expo 2017 is voor de zevende keer de VVCM Credit Management Innovation Award uitgereikt. De onafhankelijke vakjury riep GGN Mastering Credit tot winnaar uit. Commercieel directeur Kees van den Heuvel van GGN nam de prestigieuze vakprijs in ontvangst.

Voor de Credit Management Innovation Award 2017 waren in totaal zes praktijkcases ingezonden. Uit de aanmeldingen selecteerde de onafhankelijke jury vier nominaties. Op de Credit Expo in Nieuwegein werd de winnaar bekendgemaakt: GGN Mastering Credit met het project ‘Van data naar debiteur’. ‘GGN heeft de jury verrast met de invoering van een incassoproces dat in alle stadia consistent is aangepast aan segmenten van debiteuren’, aldus VVCM- en juryvoorzitter Martin van der Hoek bij de uitreiking van de prijs. ‘De persona van de debiteur bepaalt het behandeltraject. GGN erkent in zijn inzending de moeilijke start en geeft aan op welke punten een aantoonbare verbetering is doorgevoerd. Het resultaat imponeert en maakt GGN de terechte winnaar van de VVCM Credit Management Innovation Award.’

Naast de winnaar GGN Mastering Credit dongen in alfabetische volgorde de volgende drie genomineerden mee naar de vakprijs:

Stichting Betalingsachterstandenregistratie: Zakelijke Betalingsachterstandenregister (ZBR)

Stichting Betalingsachterstandenregistratie heeft een online platform ontwikkeld waarop zakelijke betalingsachterstanden kunnen worden aangemeld: het Zakelijke Betalingsachterstandenregister (ZBR). Het ZBR is zuiver gericht op de zakelijke markt (business to business). De tarieven zijn laag en dienen voor investeringen (onder andere in nieuwe producten en diensten) en het borgen van de veiligheid en privacy. Dat geldt eveneens voor kredietrapporten en monitoring.  De Stichting is de toezichthouder op het ZBR, waarvan de data bestaat uit de informatie die bedrijven aanleveren. Daardoor komt het eigendom van het register toe aan alle ondernemers in Nederland. De stichting is geheel onafhankelijk en niet op winst gericht.

Graydon: Let’s get digital met Anna

Graydon heeft in 2016 Anna bedacht, ontwikkeld en in productie genomen. Anna is een digitale medewerker die op persoonlijke en klantvriendelijke wijze geld incasseert via een gepersonaliseerde videoboodschap naar debiteuren. Door de debiteur op deze manier te benaderen en op een eigentijdse manier te voorzien van duidelijke informatie, wil Graydon de kennis in de markt te vergroten over hoe een incassotraject verloopt. De persoonlijke videoboodschap is de eerste stap naar toekomstige innovaties op het gebied van Incasso.

Janssen & Janssen/10FORIT: Betaalgedrag generatie Z in beeld

In 2016 (en 2017) heeft Janssen & Janssen samen met 10FORIT onderzoek gedaan naar het betaalgedrag van en communicatie met de klant-debiteur van morgen: generatie Z. Deze generatie maakt in 2025 meer dan 40% uit van de beroepsbevolking. Wie zijn zij, wat beweegt hen en hoe kunnen we ze motiveren tot betalen? Op welke wijze en via welke kanalen bereiken we ze? Deze inzichten dragen bij om óók morgen effectief te kunnen incasseren (en bij te dragen aan preventie van nieuwe schulden door deze inzichten te delen). In 2016 hebben Janssen & Janssen en 10FORIT naar generatie Z algemeen, met of zonder schulden. In 2017 is nader onderzoek gedaan onder jongeren in deze generatie die al met schulden in aanraking zijn geweest.

Over de VVCM Credit Management Innovation Award

De Credit Management Innovation Award is een initiatief van de Vereniging Voor Credit Management (VVCM). De VVCM vindt innovatie van groot belang. Het zorgt ervoor dat het creditmanagement vak zich doorontwikkeld. Dit komt ten goede aan opdrachtgevers, hun klanten en daarmee de samenleving. De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, is bedoeld om bedrijven, personen en/of organisaties te eren voor de wijze waarop zij een innovatieve bijdrage hebben geleverd aan de verbetering van en/of de introductie van nieuwe tools voor credit managers.

Over de Vereniging Voor Credit Management (VVCM) www.vvcm.nl:

De Vereniging Voor Credit Management (VVCM) is in 1990 opgericht en behartigt de belangen van alle credit managers in Nederland. Inmiddels heeft de VVCM haar bestaansrecht dubbel en dwars bewezen. Zo heeft de VVCM er in de afgelopen jaren mede voor gezorgd, dat het belang van een goed credit management – als vanzelfsprekend onderdeel van het bedrijfsbeleid – binnen organisaties wordt onderkend. Via de Haagse Commissie onderhoudt de VVCM actieve contacten met de Haagse politiek over onderwerpen die relevant zijn voor credit management in Nederland.

Bron: VVCM

Lees ook: “Interview Laurens Ruster (Advanced Analytics – GGN): “Data-analyse en klantsegmentatie leiden tot betere voorspellingen