Een jaarrekening wordt over het algemeen vooral geschreven voor twee gebruikers: de eigen onderneming en de belastingdienst.

U wilt zelf weten hoe de zaken ervoor staan en de belastingdienst wil weten hoeveel zij aan inkomsten kan verwachten. Toch zijn er andere partijen ook geïnteresseerd in uw cijfers. Een jaarrekening die u op tijd deponeert en die op orde is, levert u meer cash op.

Zakendoen draait om vertrouwen

Het is bekend dat bedrijven (en mensen!) graag zaken doen met partijen die ze vertrouwen. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 83 procent van de respondenten als ze een bedrijf vertrouwen, eerder naar hun kant van het verhaal luisteren. Voor het verdienen en behouden van vertrouwen is een transparante manier van zakendoen essentieel. Het op een juiste en nette manier presenteren van uw cijfers draagt daartoe bij.

Externe financiers

Daarnaast zijn er de externe financiers van nu en van de toekomst die zeer geïnteresseerd zijn in uw boekhouding. Uw huidige bank kent uw bedrijf waarschijnlijk door en door, maar als u over twee of drie jaar een andere manier van financiering wilt bewerkstelligen, is het fijn als u de nieuwe geldschieters een aantal oude jaarrekeningen kunt voorschotelen zonder telkens bij elke paragraaf uitleg te hoeven geven.

Zakenrelaties

U wilt zelf weten hoe de zaken ervoor staan en de belastingdienst wil weten hoeveel zij aan inkomsten kan verwachten. Toch zijn er andere partijen ook geïnteresseerd in uw cijfers. Een jaarrekening die u op tijd deponeert en die op orde is, levert u meer cash op.

Andere belanghebbenden zijn natuurlijk uw zakenpartners. Zelf hebt u uw credit management goed op orde; u voert bij elke nieuwe (en waarschijnlijk ook bestaande) zakenrelatie een grondig vooronderzoek uit zodat u weet wat voor vlees u in de kuip heeft.  Via een duidelijke en transparante jaarrekening geeft u een betrouwbaar signaal af aan uw zakenrelaties.

Omgekeerd is precies hetzelfde het geval: uw aanstaande zakenpartner zal uw cijfertjes ook doorspitten om haar risico te beperken. Een duidelijke jaarrekening helpt u dus in het zakendoen. Niet alleen om sneller tot een deal te komen, maar waarschijnlijk zal het hogere vertrouwen wat men in uw onderneming heeft zich ook uitbetalen in lagere prijzen en betere betalingscondities.

Visitekaartje

Uw onderneming besteedt waarschijnlijk veel tijd en moeite aan marketing en PR. U wilt tenslotte goed voor de dag komen met uw onderneming. Uw jaarrekening moet daarom ook tiptop in orde zijn. Het is onderdeel van de manier waarop u als onderneming wordt gezien en gezien wilt worden.

Via een duidelijke en transparante jaarrekening geeft u een signaal af aan uw zakenrelaties. Vertrouwen betaalt zichzelf uiteindelijk terug. U weet het: Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, maar dat voetenwerk hebt u voor een groot gedeelte in eigen hand.

Bron: Graydon Blog