Uit jaarcijfers van het CBS blijkt dat het aantal schuldsaneringen onder eenmanszaken in 2009 met maar liefst 13 procent is gestegen ten opzichte van 2008. Verder blijkt dat vorig jaar meer dan 10% van de zzp-ers in Nederland is gestopt. Een van de belangrijkste oorzaken is late betaling van facturen door eigen klanten waardoor er acute liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan.
Het ontbreekt veel eenmanszaken zzp-ers aan kennis en tijd om dit goed te organiseren. Daarnaast blijken veel zzp-ers moeite te hebben om hun klanten aan te spreken op het betaalgedrag. Ze zijn bevreesd om de klantrelatie te beschadigen en zo toekomstige opdrachten mis te lopen. Speciaal voor deze groep zzp-ers is een online helpdesk ontwikkeld met als doel ondersteuning te bieden op het gebied van debiteurenbeheer.

Op de website www.hetdebiteurenhuis.nl  kunnen zzp-ers vragen stellen over problemen met debiteuren, ruggespraak houden met een deskundige en antwoord krijgen op de meest gestelde vragen op het gebied van creditmanagement. Het debiteurenhuis voorziet naast de helpdeskfunctie een online netwerk waar zzp-ers onderling kennis en ervaringen kunnen uitwisselen.

Bron: creditexpo.nl