iDEAL is nog altijd de populairste online betaalmethode in Nederland. Voor maar liefst een derde (32%) van de Nederlanders is iDEAL de favoriete betaalmethode bij het afrekenen bij Nederlandse webshops.

Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commercerapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 1.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn. Ondanks de populariteit van iDEAL zijn ook andere betaalmethoden in trek. Zo wordt PayPal dit jaar door maar liefst één op de vijf (19%) Nederlanders genoemd als favoriete betaalmethode voor online aankopen bij Nederlandse webshops. Vijftien procent rekent online het liefst af met een creditcard.

iDEAL minder geliefd bij buitenlandse aankopen

Als het aankomt op winkelen bij een buitenlandse webshop, is iDEAL een stuk minder geliefd. Slechts 24 procent van de respondenten noemt het dan als de favoriete betaalmethode, terwijl PayPal met 25 procent juist weer een stuk populairder is. Bij het afrekenen in een buitenlandse webshop, is de creditcard weer meer in trek: 18 procent noemt deze betaalmethode in zo’n geval zijn favoriet.

Of het nu gaat om een aankoop bij een Nederlandse of een buitenlandse webshop: het is altijd van belang dat Nederlanders kunnen kiezen voor hun favoriete betaalmethode. Maar liefst 92 procent van de Nederlandse consumenten vindt het namelijk belangrijk dat de door hen geprefereerde betaalmethode wordt aangeboden wanneer ze online winkelen.

43 procent gebruikt met enige regelmaat BNPL-betaalmethoden

Klarna of andere Buy Now Pay Later (BNPL)-betaalmethoden worden door slechts negen procent van de consumenten als favoriete betaalmethode bestempeld. Maar dat betekent niet dat deze betaalmethode niet gebruikt wordt: 16 procent van de Nederlanders zegt regelmatig via een BNPL-betaalmethode af te rekenen, nog eens 27 procent zegt het af en toe in te zetten. In totaal gebruikt 43 procent deze betaalmethode dus met enige regelmaat. Dit percentage ligt hoger dan in de omringende landen (België: 27%, Duitsland: 22%). Twee op de vijf (39%) Nederlanders waren afgelopen jaar ook eerder dan voorheen geneigd gebruik te maken van BNPL-methoden. In andere landen ligt dit gemiddelde op 23 procent.

Ken Serdons, Chief Commercial Officer bij Mollie: “iDEAL was in Nederland jarenlang de onverminderde favoriet als het aankwam op online afrekenen. Maar andere betaalmethoden zijn bezig met een inhaalslag. Steeds vaker kunnen Nederlanders bij hun favoriete Nederlandse webshop ook afrekenen met bijvoorbeeld PayPal of creditcards zoals Visa of Mastercard. Waar iDEAL de vertrouwde optie is die zich keer op keer bewezen heeft, bieden creditcards en PayPal weer andere voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekering die zij garanderen. Voor online retailers is het belangrijk dat zij het complete arsenaal aan betaalmethoden aanbieden; zo is de kans het grootst dat de consument zijn digitale winkelmandje afrekent en terugkomt.”

Bron: Persberichten.com