De omzetgroei in de horeca schakelt in 2015 een tandje terug na een inhaalslag in 2014.

Het omzetvolume in 2015 vertoont naar verwachting een nulgroei omdat meerdere tijdelijke impulsen wegvallen. Ondertussen stijgt het aanbod aan horecagelegenheden en vindt er een verschuiving plaats. Tegenover meer hotels, restaurants en andere eetgelegenheden staan minder cafés. Bij de keuze voor een restaurant hebben de meeste consumenten dan ook niet te klagen. Uit de ING Vraag van Vandaag blijkt dat bijna 80% van de consumenten vindt dat er in de directe omgeving (ruim) voldoende keuzemogelijkheid is om uit eten te gaan.

Omzetgroei horeca stabiliseert in 2015

De forse omzetgroei uit 2014 (verkoopvolume +4,2%) zal de horeca in 2015 naar verwachting niet kunnen evenaren. Voor de horeca als geheel is sprake van nulgroei. De verkoop van hapjes en drankjes en de vraag naar hotelkamers ligt echter wel op een beduidend hoger niveau dan een jaar eerder. Het ziet er naar uit dat in 2015 sprake is van een wat ‘normaler’ jaar, vooral wat betreft de omzetontwikkeling in de eerste jaarhelft. In 2014 profiteerden hoteliers en eigenaren van restaurants en cafés juist al vroeg in het jaar van het warme weer en was het WK-voetbal een stimulans voor het cafébezoek.

Onderliggende factoren zijn duidelijk verbeterd

Structureel zijn de seinen voor de horeca sinds 2013 geleidelijk weer op groen komen staan. Het consumentenvertrouwen is uit het dal, de werkloosheid daalt en horecagasten hebben weer wat meer te besteden. In 2015 zorgt dat in de detailhandel wel voor een lichte omzetplus, de horeca maakt een pas op de plaats. De bovenstaande combinatie versterkt echter wel de structurele basis onder de sector. Ook de toestroom van buitenlandse gasten houdt aan en betekent een impuls voor logiesaccommodaties.

Steeds meer keuze stemt consument tevreden

Het aanbod aan horecagelegenheden neemt toe, zo steeg het aantal restaurants in vijf jaar tijd met 8%. En ook de diversiteit wordt groter. Uit de ING Vraag van Vandaag blijkt dat bijna 40% van de consumenten merkt dat er de laatste jaren meer keuzemogelijkheden zijn om in de directe omgeving uit eten te gaan. 10% geeft aan dat het aanbod in de eigen omgeving is gedaald. Dit is in sommige regio’s, zoals Friesland, ook het geval. Met het restaurantaanbod is het grootste deel van de consumenten tevreden. Bijna de helft (47%) ervaart dit als ruim voldoende, en bijna een op de drie (32%) als voldoende.

“De consument vraagt om meer keus en krijgt die ook”, aldus Jan van der Doelen, ING sectormanager Leisure. “In een stabiele markt ligt concurrentie louter op prijs op de loer. Onwenselijk maar soms onvermijdelijk. Om een rendabele onderneming te voeren is het belangrijk te kiezen voor óf focus op toegevoegde waarde óf focus op kosten. Het begint met een goed strategisch plan”.

Bron: ING Kwartaalbericht Horeca maart 2015

Bron: ING