In Nederland heeft 1 op de 6 huishoudens een problematische schuld of loopt het risico op een problematische schuldsituatie. Deze toename onderstreept het belang van schuldpreventie.

Maar gemeenten moeten ‘meer doen, met minder’. De verwachting is dan ook dat er minder geld beschikbaar komt voor schuldpreventie. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat de huidige schuldpreventie een innovatieslag behoeft. Ruim 80% van de huidige schuldpreventie richt zich op kennisontwikkeling. Inhaken op (relevante) gedragscomponenten blijkt effectiever.

Tegen deze achtergrond hebben studenten Cross Media Design (CMD) van de Hogeschool Utrecht diverse concepten uitgewerkt voor een financiële app. Elk van deze app’s combineert het hoofd (rationeel/denken) met het hart (emotioneel/gevoel).

Dit leverde vijf creatieve producten op. Van een financiële wijze geest tot een zorg-voor-jezelf-app. De studenten werden tijdens het project o.a. begeleid door Mijntje Zaat (Alpha Leonis) en Marc Anderson (Lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht).

‘Cashbook Adventures’

Yves Beer, 4e jaars student CMD, ontwikkelde met medestudenten het spel ‘Moneywise: The Cashbook Adventures’. Daarbij krijgt de gebruiker te maken met een reeks gebeurtenissen die draaien om inkomsten en uitgaven. Het spel is gericht op jongeren in de leeftijd van 15 tot 21 jaar.

Door het spelen van de interactieve mini-games leert speler op een creatieve manier zijn financiële situatie onder controle te krijgen én te houden. Beer ontwikkelde de game verder, mede gebaseerd op het onderzoeksproject van het lectoraat Schulden en Incasso. Het prototype van het spel is te vinden op http://bit.ly/Cashbook

Bijeenkomst ‘Innovatie in Schuldpreventie’

Op vrijdagmiddag 28 juni organiseert het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht in samenwerking met Alpha Leonis de bijeenkomst ‘Innovatie in Schuldpreventie’. De bijeenkomst is bedoeld om gemeenten te ondersteunen bij de doorontwikkeling van schuldpreventie. Nieuwe manieren van schuldpreventie en financiële educatie.

Bron: www.creditexpo.nl