“Het voorkomen van verspilling in het debiteurenbeheerproces draagt significant bij tot een duurzame samenleving”, zegt Eric van de Beeten, directeur-eigenaar van MaxCredible.

“Wat is een niet of te laat betaalde rekening anders dan verspilling? Wat vormen de vele vergaderingen, de vele telefoongesprekken, de vele herinneringen, de vele aanmaningen en in gebreke stellingen, de vele discussies met klanten om een uitstaand bedrag bij te laten schrijven op de juiste rekening anders dan afval? ‘Waste’, die de maatschappij onnodig belast, daarbij leidend tot een onnodige hogere prijs van product of dienst.

Daarom draagt het voorkomen van verspilling in het debiteurenbeheerproces significant bij tot een duurzame samenleving”, zegt Eric van de Beeten, directeur-eigenaar van MaxCredible, een bedrijf dat software voor debiteurenbeheer maakt.
De verspilling door wanbetaling is volgens hem is met de huidige stand der techniek eenvoudig tegen te gaan.

Stop de vervuiling, drie ‘waste-reductiemomenten’

Van de Beeten onderscheidt drie ‘waste-reductiemomenten’:

1. Organisatie

Steeds meer bedrijven voorkomen ‘waste’ door bij prospecting door de verkoopafdeling reeds een credit check te doen. ‘Waste’ creëer je door klanten te werven waarvan je van tevoren weet dat ze niet kunnen of gaan betalen. Het creëert schijnomzet, die het gehele bedrijfsproces infecteren met alle negatieve duurzaamheidsgevolgen van dien.

Daarnaast voorkomen deze bedrijven ‘waste’ door alle redenen om niet te betalen op voorhand weg te nemen. De organisatie is erop ingericht om juiste afspraken met klanten goed te documenteren, producten en / of diensten op tijd te leveren, in de juiste conditie, voorzien van de juiste factuur. Logisch zult u denken, maar onderzoek toont aan dat 30 procent van het uitstaande bedrag niet inbaar is als gevolg van disputen. De klant wil wel betalen, maar kan niet betalen als gevolg van issues die de leverancier zelf creëert.

Ook wordt ‘waste’ voorkomen door zowel intern als extern efficiënter te communiceren over uitstaande posten. Deze bedrijven hebben een centraal klanten dossier met alle historische betaaldata en dat voor alle belanghebbende, zowel intern als extern, 24 x 7 toegankelijk is.

2. Segmentatie

‘Waste’ kan ook worden voorkomen door homogene betaalgroepen te onderscheiden. Groepen met eenzelfde betaalgedrag worden dan op een specifieke wijze benaderd. Deze benadering is afgestemd op de behoefte en beperkingen van deze groepen. Het resultaat is snellere betaling.

3. Communicatie

Als laatste wordt ‘waste’ voorkomen door de inzet van effectievere media en goedkopere media. Telefoongesprekken en brieven worden vervangen door e mails en klanten response sites. Tevens word de inhoud afgestemd op de ontvanger. Ook wordt de media mix afgestemd op de ontvanger. Deze acties leiden tot snellere betaling.

Nieuwe economie-bedrijven voorkomen ‘waste’ vanaf de start

Jonge bedrijven nemen het bovenstaande vanaf dag een op in het business plan. Naast productie en verkoop staat debiteurenbeheer centraal vanaf dag een. Debiteurenbeheer is een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering, debiteuren worden behandeld als klanten. Klachten worden voorkomen en er desondanks klachten zijn worden deze gezien als een mogelijkheid om klanten tevreden te stemmen en aan hen te verkopen.

Kortom: “Bedrijven in de nieuwe economie zijn sterk cash gestuurd. Ze doen aan ‘prework’ om ‘rework’ te voorkomen en hebben bij de inrichting van hun bedrijf en de ondersteunende automatiseringssystemen rekening gehouden met het belang van een goed debiteurenbeheer. Zij houden bij elk moment in het ‘first contact to cash proces’ rekening met het betalingsgedrag van klanten, al vanaf de eerste benadering.

MaxCredible Software as a Service, uw ‘waste bestrijder’.

Maxcredible levert met z’n software de oplossing voor het bestrijden van ‘waste’ door wanbetaling. Een bedrijf dat de credit management-software van MaxCredible implementeert kan er volgens Van de Beeten op rekenen dat verspilling in het ‘first contact to cash proces’  significant wordt teruggedrongen. Duurzaam debiteurenbeheer dus door de inzet van MaxCredible.

Daarbij komt dat de integrale kosten van het opvolgen van debiteuren met 50 procent daalt en dat de vorderingen 50 procent eerder worden betaald.

De prijs van de MaxCredible applicatie is bovendien de laagste in de markt.

“Wij bieden onze software al veertien jaar aan als een dienst, software as a service  (SAAS), waar bedrijven zich op kunnen abonneren. “Deze single focus op software as a service vanaf dag één heeft MaxCredible een significante voorsprong gegeven ten opzichte van andere aanbieders. MaxCredible bereidt deze voorsprong voortdurend uit door continue te investeren in productontwikkeling en marktbewerking. Het meest recente voorbeeld is de beschikbaarheid van MaxCredible op de wereldwijde App Exchange van Salesforce, de marktleider in CRM-software.”

“Door snel opvolgende technologische ontwikkelingen is het mogelijk hogere kwaliteit te leveren tegen lagere prijzen. Dit geldt met name voor de automatisering van het debiteurenbeheer. Was in de oude economie maatwerk en consultancy nodig om het proces adequaat te automatiseren, in de nieuwe economie is het mogelijk tegen een lage abonnementsprijs de hoogste kwaliteit in huis te halen zonder dat daarbij dure implementatie trajecten en consultancy nodig is. Het MaxCredible-product vraagt dus niet om een investering. De gebruiker is verzekerd dat de laatst beschikbare technologie wordt toegepast.”

“Verder wordt de prijs niet opgedreven door gedwongen winkelnering. MaxCredible levert alleen de topkwaliteit debiteurenbeheersoftware tegen de laagst mogelijke prijs. Aanvullende applicaties en services,  indien gewenst, worden geleverd door partners. Het staat gebruikers van MaxCredible natuurlijk geheel vrij om een leverancier te betrekken na eigen keuze.”

Al met al is het rendement op een abonnement MaxCredible uitstekend volgens Van de Beeten. “MaxCredible levert de hoogste kwaliteit tegen de laagst mogelijke prijs.”

Duurzaam credit management in het sociale jaarverslag

Het efficiënt inrichten van uw ‘first contact to cash’- proces draagt significant bij tot ‘waste’-reductie en daarmee duurzaamheid van uw organisatie. Het MaxCredible team staat klaar om uw organisatie hierin te begeleiden en daarmee de verspilling te reduceren. Samen leveren we hiermee een tastbare bijdrage aan de content voor uw sociale jaarverslag.

MaxCredible, voorsprong door innovatie –  www.maxcredible.com

Bron: Creditexpo.nl